Här ska eleverna springa – en kvart om dagen

Publicerad 2018-08-23

På en sär- och grundskola i Bergsjön får eleverna varje dag stänga böckerna och använda apostlahästarna. Skolan är först ut med satsningen ”The Daily Mile”.

– Det känns jätteroligt, inte minst med tanke på hur mycket man pratar om att barn är mera stillasittande, säger Petra Jerne, rektor på Solbackeskolan.

The Daily Mile – en mil om dagen. Lyckligtvis kommer konceptet från Storbritannien, vilket innebär att ”milen” som barnen ska springa bara är 1,6 kilometer lång.

Solbackeskolan i Bergsjön är först ut i Sverige med satsningen, som innebär att eleverna varje dag avbryter undervisningen för att röra på sig en kvart. Lika lång tid som det tar för ett barn att springa en engelsk mil.

– Det känns jätteroligt, inte minst med tanke på hur mycket man pratar om att barn är mera stillasittande, säger Petra Jerne, rektor på Solbackeskolan.

Lena Svantesson-Rydén, rektor, Petra Jerne, rektor och Jonas Almén förstelärare idrott och hälsa vid Solbackeskolan.

Satsar på rörelse

Hon berättar att skolan under en längre tid arbetat aktivt för att få eleverna i rörelse. Bland annat har de samarbetat med idrottsföreningar, som hållit träningar efter skoltid.

Även om satsningarna har varit lyckade, har svårigheten legat i att få med sig alla barn.

Det var idrottsläraren Jonas Almén som hörde talas om ”The Daily Mile” under vårterminen. Redan då fick sexåringarna i förskoleklassen vara testpiloter för projektet.

– Det handlar om att man ska hålla igång en kvart och jogga eller springa i den takten man orkar, och både lärare och elever upptäckte att för varje vecka hann de ännu lite längre på de här 15 minuterna, så det var ju väldigt motiverande, säger Petra Jerne.

Följs upp av skolsyster

Efter det lyckade pilotprojektet genomförs nu alltså satsningen permanent för hela skolan, som går upp till sjätte klass. En gång i veckan samlas alla elever för att genomföra kvarten i rörelse tillsammans. Övriga dagar tar klasserna ut kvarten där den passar, exempelvis som ett avbrott mitt i ett längre arbetspass.

Projektet kommer att följas upp av skolsköterskan, som skriver en uppsats på ämnet.

– Hon gör en kvalitativ studie med djupintervjuer kring hur lärarna upplever elevernas förmåga att fokusera till exempel. Vi tänker att det här ska pågå för alltid. Det gäller att vara ihärdig – vissa resultat kan man säkert se under hösten, men sedan kanske vi ser andra resultat på lång sikt, säger rektor Petra Jerne.