Expertens tips: Så får du företaget att växa

Publicerad 2015-03-31

Dags att växa, men osäker på hur?

Här kommer expertens tips på vad småföretagare bör tänka på.

– Mitt mantra är att man ska omgivna sig med goda rådgivare. Det vardagliga bollplanken är ovärderliga, säger Lars Nordfors, chefsjurist på Företagarna.

Lars Nordfors Chefsjurist på Företagarna

Har du ett företag som står och stampar? Är det dags att expandera? När det gäller att få sin firma att växa finns det många fallgropar och fällor. Så vad ska man tänka på om man vill expandera.

– För det första tänker jag att man ska ha gjort en bra analys av marknaden. Med det menar jag at man ska ha en klar bild över hur man tänker sig att ens företag ser ut om ett, tre och fem år. Har man för avsikt att bygga verksamheten långsiktigt – eller vill man sälja av en del? Det är ett grundläggande strategiskt beslut, säger Lars Nordfors.

Slarva inte med avtalet

Utöver marknadsanalysen tycker Lars Nordfors att aktieägaravtalet är en av de viktigaste sakerna ett växande företag bör hålla ordning på.

– Aktieägaravtalet vill jag understryka flera gånger om – många är slarviga med det. Har man inget styrande dokument blir det bekymmersamt om något exempelvis skulle hända. Hur ska man hantera om någon av grundarna blir långvarigt sjukskriven eller om vänskapen tar slut?

Rätt person på rätt plats

En viktig sak att tänka på som småföretagare är sin egen roll i verksamheten. Bara för att man var den/de som grundade företaget – behöver det inte innebära att man är den bäst lämpade ledaren av företaget.

– Det blir gärna så att grundare ser sitt företag som sin ”lilla bebis”. I många små företag kanske ägare måste göra allt, men när man växer har man kanske utrymme för att ta in extern kunskap och kompetens. Var och en ska göra det som vederbörande är bra på. Så det kan mycket väl vara värt det att ta in en extern styrelseordförande eller vd, säger Lars Nordfors. Glöm heller inte bort din egen trygghet och se därmed till att teckna försäkringar och sörja för din pension.

Anställ inte polarna

Detsamma gäller när det kommer till rekrytering av nya medarbetare säger Lars Nordfors. Skälet till att man anställer någon är först och främst för att täcka ett behov.

– Det blir väldigt lätt så att man anställer kompisar eller exempelvis någons barn – det hissar jag varningsflagg för. Eftersom det är en väldigt stor kostnad förknippad med att anställa någon – varför inte ta in en expert. Externa rekryterare är väldigt bra på att göra en första bedömning – därefter kan man själv ta beslutet. Beakta även möjligheten att visstidsanställa personal och överväg att hyra in resurser i ett första skede.

Goda råd är ovärderliga

Precis som att man ska ha tydliga avtal mellan ägare – så ska det även finnas tydliga styrdokument som rör rutiner, policys och andra regler. Detta för att det så lätt blir kostsamt för företag som vill växa – men som glömmer att hela tiden säkrar upp kompetensen i form av avtal och dokumentering.

– Mitt mantra är att man ska omgivna sig med goda rådgivare. Det vardagliga bollplanken är ovärderliga, säger Lars Nordfors.