Cykeln vinner över skåpbilen när paketen ska fram

Den sista milen. Det låter som en krigsfilm, med tappra soldater som kämpat sig hem efter ett utdraget slag. Men här i Malmö handlar den sista milen inte om några fältslag, utan om de transporter som i kölvattnet av e-handelns stadiga uppgång alltjämt ökar. 

För samtidigt som allt fler skyltfönster gapar tomma på Triangeln, Södra Förstadsgatan och Malmös övriga shoppingstråk, fylls vägarna om kvällarna med framförallt en typ av fordon: skåpbilen. 

Det är skåpbilar som kör paket från terminaler hem till människors hus. En lyx som numer är så vanlig att vi knappt reflekterar över den: att kunna sitta vid datorn sent en kväll och beställa sina linser, sin hudkräm, sina kläder och mat, och få dem levererade fram till dörren inom ett par dagar. Det är inte bara lyx, utan lyx som ibland marknadsförs som miljövänlig, eftersom vi slipper köra till affären för att införskaffa varorna. Eller?
Vi glömmer den sista milen. Den där sista sträckan i hela transportkedjan, när varorna landat på terminaler efter tåg-, lastbils- och båttransporter. Den som ofta är den som är tyngst belastande för miljön. 

Det kan tyckas vara en svår ekvation: så länge konsumtionen fortgår, men flyttas från butikerna i stan till butikerna på nätet, kommer skåpbilarna att fortsätta rulla på vägarna.

 

Lådcykeln är smidigare att ta sig fram med och att parkera menar Aftonbladets klimatkrönikör Frida Hylander.

Men det finns en lösning: lastcykeln. Lastcykeln som börjar bli ett så vanligt inslag i Malmös stadsbild att de börjar fogas samman med stadsidentiteten. 

Det Malmögrundade företaget Movebybike började synas på gatorna för runt 8 år sedan. Enligt företagets chefsstrateg Johan Wedin grundades de ur en önskan om att utforska vad en cykel egentligen klarar av att utföra. De skulle bli förvånade. 

 

Den något oväntade twisten är nämligen att lastcykeln är effektivare än en lätt lastbil. Trots att skåpbilen kan lasta dubbelt så mycket hinner cykeln leverera varorna snabbare. Den stora anledningen handlar om att cykeln är ett mer flexibelt fordon än bilen. Mindre, smidigare, tar sig närmare porten. Går att parkera nästintill överallt. Ingen tid går till spillo på att leta parkeringsplats eller traska massa meter fram till porten.

 

Skåpbilstrafiken ökar, mer än vad lastcyklarna gör. Och frågan är hur mycket det är rimligt att cykeln tar över de uppgifter som bilen idag har? Det verkar vara svårt att uppskatta. Någon undersökning säger att runt hälften av godstransporterna som sker med bil skulle kunna ersättas av cykel, men det beror på vilka typer av leveranser som avses och vilka bilresor som hade blivit av eller inte utan cyklarna. Det beror också på vilka typer av varor som kommer att behöva levereras i framtiden och hur övriga transportkedjan ser ut. 

Men klart är att lastcykeln är här för att stanna. Enligt Johan Wedin på Movebybike är intresset för cykeltransporter stort. Så stort att det är svårt att hänga med.

 

En hållbar, fossilfri och rättvis framtid kräver flexibilitet. Flexibilitet i hur vi hanterar problem, men inte minst flexibilitet i infrastrukturen. Där framhålls bilen ofta som överlägsen vinnare när det gäller just frihet och smidighet, men frågan är om inte cykeln, särskilt den cykel som kan lasta som en halv lätt lastbil, klår bilen på fingrarna både när det gäller frihet och flexibilitet. Åtminstone inom staden.

Följ ämnen i artikeln