Massiv kritik efter barnvagnsreklam: ”Glorifiera alkohol”

Barnvagnsjättens uppmaning: Från lekplatsen till baren

Publicerad 2021-07-15

En kvinna med ett vinglas i ena handen och en barnvagn i den andra och med uppmaningen att det ”går smidigt från lekplatsen till baren”.

Så marknadsför barnvagnsföretaget Bugaboo en av sina barnvagnar – något som väckt stark kritik på sociala medier.

”Barn och barer hör verkligen inte ihop. Vidrig reklam”, skriver en upprörd följare.

En reklamfilm för Bugaloo fick kritik av läsare på instagram.

Det nederländska företaget Bugaboo – som designar föräldraprodukter som barnvagnar och babyskydd – finns i dag i 50 olika länder.

På hemsidan framkommer det att barnvagnsjätten fokuserar på ”oslagbar komfort” och att produkterna passar ”för alla era äventyr”.

Men under fredagen väckte en ny reklamfilm som publicerades på företagets svenska Instagramkonto starka känslor bland följarna.

På filmen syns en kvinna gåendes med en barnvagn i ena handen och ett glas vin i den andra.

Till videon finns även en text med budskapet: ”Med Fox 2 går det smidigt från lekplatsen till baren. Med fjäderlätt styrning får du en hand över till alla vardagens nödvändigheter… skål på det”.

”Vidrig reklam”

Under helgen har reklamfilmen väckt starka reaktioner bland följarna, och på måndagen var antalet kritiska kommentarer uppe i ett hundratal.

”Från lekplatsen till baren?! Seriöst!! Gör om gör rätt!!”, skriver en följare.

”Detta är inte klokt! Hur kan ni göra reklam med barn och alkohol tillsammans? Barn och alkohol har inte med varandra att göra! Usch!!!!! Gör om gör rätt! Pinsamt Bugaboo!” skriver en annan.

Plockade bort inlägget

”Vidrig reklam! Hur tänkte ni?! Hur kan man dessutom skriva ”får du en hand över till alla vardagens nödvändigheter”, snacka om att glorifiera alkohol. Ni får det att låta som att alkohol behövs för att överleva dagen med barn, alkohol och barn hör inte ihop! Skärpning!”

Aftonbladet har under måndagen sökt Bugaboo upprepade gånger. Företaget plockade senare bort inlägget från sin Instagram.

Dock meddelar företaget att man avböjer att uttala sig om videon.

Följ ämnen i artikeln