Stora it-problem hos Willys och Hemköp

Uppdaterad 2021-10-24 | Publicerad 2021-10-23

Willys och Hemköp fick stora it-störningar i fredags kväll.

Leveranser ska ha påverkats och vissas e–handelsordrar fungerar inte.

– Jag tror att de flesta kunder inte kommer märka av det, säger Magnus Törnblom, presschef på Axfood.

Axfood, som bland annat driver livsmedelskedjorna Willys och Hemköp har haft stora it-störningar sedan i går fredag.

– Under gårdagskvällen fick vi it-störningar som påverkat våra interna system, de flesta har lösts under natten, betalningar och kassasystem fungerar, men interna system har påverkats. Det har påverkat våra lager och en del av våra butiker, säger Magnus Törnblom, presschef på Axfood.

– Problemen är i princip lösta nu, säger Magnus Törnblom.

Problemen har påverkat självscanningen där priset kan visa fel i självscanningen, men blir rätt i kassan.

Butikerna har inte heller kunnat göra några beställningar eller se leveranser, vilket har resulterat i att de inte fått in varor, vilket ledde till att vissa leveranser inte nått butikshyllorna.

– Lagren har haft lite problem. Det kan påverka vissa leveranser till några butiker, men vi har bemannat upp och gör vårat yttersta och är igång med leveranser, säger Magnus Törnblom.

– Jag tror att de flesta kunder inte kommer märka av det. Det handlar om några timmar som systemen var påverkade. 

Problemet ska framförallt gälla leveranser av färskvaror som inte fungerat under dagen och natten, enligt uppgifter till Aftonbladet.

”Inget utifrån”

När felet kommer vara åtgärdat helt är i nuläget okänt men de ska enligt Magnus Törnblom till stor utsträckning vara lösta.

– De it-problemen vi haft är i stor utsträckning lösta nu, säger Magnus Törnblom.

I juli drabbades bland annat Coop av it-störningar, då orsakade av en hackerattack. På grund av attacken tvingades flera butiker i Sverige att hålla stängt.

Vad som är orsaken vill Törnblom inte gå in på i detalj.

– Vill inte gå in i detalj på vad det var. Men det gäller ett internt nätverksproblem. Det är ingenting med någonting utifrån. Det har vi uteslutit, säger Magnus Törnblom, presschef på Axfood.