Mycket väntan på Silja lines premiärkryssning

”Får inte vad man betalar för”

Publicerad 2020-07-11

”Sommarens skönaste kryssning” utlovade god mat och dryck. 

Men vissa av passagerarna på Symphony fick vänta i timmar på att få hjälp i både restaurang och barer.

– Man fick inte den servicen man förväntade sig för de pengarna man betalar, faktiskt, säger guldmedlemmen Sirpa, 61, som annars är väldigt lycklig att vara ombord på fartyget.

Ögonen tårades på Peter, 57, när Symphony kastade loss från Värtahamnen under fredagen. Inte bara för att han gillar att kryssa, utan för att det också kändes som att en lång, tung vår äntligen sakta förvandlas till en levande sommar. 

Fyra timmar senare så hade tårarna torkats, och besvikelsen sakta börjat rullat in. Det var helt fullbokat i alla restauranger, och han begav sig i stället till caféet med sitt sällskap.

– Där fick vi vänta en timme på en liten burgare. Sedan fick vi vänta en timme till för att beställa öl i baren. Det kändes lite B, tyckte jag.

Peter, 57, väntade en timme på sin öl.

För att undvika trängsel har Silja Line rekommenderat sina gäster att förboka buffé eller bord i de andra restaurangerna. Men för de som ville invänta kvällen och sedan ta vad de blev sugna på, så blev väntan lång. 

– Det går så trögt allting. Det kanske måste vara så, vad vet jag?

Inte vad man betalar för

Guldmedlemmen Sirpa, 61, har också saknat att kryssa. Hon brukar åka sex gånger om året, och även om hon denna gång saknar att gå av i Helsingfors, så känns det väldigt skönt att vara ombord igen.

– Det är vår avkoppling, vår ventil i vardagen. Så är det, säger hon.

Men även hon fick vänta väldigt länge på service i går.

– Alldeles för lång väntan. Personalen var inte lika ”med” som vanligt. Man fick inte den servicen man förväntade sig för de pengarna man betalar, faktiskt.

Passagerare vittnar om timslånga väntetider på mat och dryck på Silja Symphony.

En familj på fyra personer betalar minst 4000 kronor för att få en enklare hytt. Utöver det tillkommer mat, dryck och frukostbufféer.

Men Sirpa har förståelse för att personalen, som var mycket färre än vanligt, inte hann med allt de ville. Hennes lycka av att få kryssa väger över.

– Vi är så glada att vi äntligen, äntligen fått komma hit. Faktiskt. Det känns som vi får leva igen. Nu lever vi igen, säger hon.

Carina, 65 och Bertil, 67, tycker synd om personalen som fick kämpa hårt för att servera de 1400 passagerarna som kommit ombord.

Uppsägningar hos rederiet

Många passagerare tycker väldigt mycket om och känner för personalen, framför allt för att 300 fick sparken alldeles nyss.

– Man såg hur trötta de var igår kväll, när man skulle ha någonting att dricka. Personalen är sliten, helt enkelt, säger Bertil, 67.

– Det var synd om dem, det var det, säger Carina, 65.

Att de var få i personalen har inte att göra med uppsägningarna i sig, menar Marcus Risberg, som är vd på Tallink Silja line Sverige.

– Anledningen att vi har mindre personal är att vi har mindre i passagerarmängd. Att hitta exakt rätt nivå kommer vi laborera med nu, säger han.

När de kommer kunna gå tillbaka till sitt forna jag vet Marcus Risberg inte. Framtiden för all turism är oviss, och så länge de andra länderna i Baltikum håller stängt för Sverige blir det svårt.

Peter är trots väntan glad och nöjd med sitt första dygn på Symphony.

– Alla gör så gott de kan. Jag är faktiskt bara glad att vara på kryssning.

Marcus Risberg, vd på Tallink Silja line Sverige, lovar mer personal till nästa kryssning.