Volkswagen-bilar med bluffmjukvara kan ha sålts i Sverige

Publicerad 2015-09-22

Justitiedepartementet i USA startar en brottsutredning mot Volkswagen efter den stora utsläppsskandalen.

Samtidigt står det klart att att VW-bilar med den bluffande mjukvaran kan ha sålts i Sverige.

– Vi håller på att ta reda på all information vi kan om detta, säger Bertil Moldén, vd på branschorganisationen Bil Sweden.

Skandalen med mjukvaran som mörkar bränsleutsläppen för flera av jätten Volkswagens modeller skakar hela den globala bilindustrin. 

Volkswagen har bekräftat att elva miljoner bilar över hela världen är drabbade. I dag har aktien rasat omkring 20 procent.

Det amerikanska justitiedepartementet har inlett en brottsutredning mot Volkswagen. Samtidigt kräver Tysklands förbundskansler Angela Merkel att bolaget nu visar total öppenhet.

– Jag hoppas att alla fakta kommer på bordet snabbt, säger hon, enligt Wall Street Journal.

Vägrar kommentera

Men gällande om några bilar med bluffmjukvara sålts i Sverige lägger Marcus Thomasfolk, informationschef på svenska Volkswagen, locket på. När Aftonbladet når honom hänvisar han enbart till ett pressutskick.

– Jag är ledsen, men kan inte ge någon mer information utan måste hänvisa till vår tidigare pressrelease.

Får ni samtal och frågor från oroliga kunder i Sverige?

– Ja, självklart får vi frågor.

Vad säger kunderna?

– Jag kan inte säga mer utan hänvisar som sagt till vår tidigare release.

Godkänds i Tyskland

I Sverige arbetar både Transportstyrelsen och branschorganisationen Bil Sweden intensivt med att kartlägga situationen.

För att bilar ska få säljas i Sverige krävs att de är typgodkända. För Volkswagens bilar görs de testerna i Tyskland.

– Vi gör inga sådana godkännanden i Sverige, utan resultatet i Tyskland gäller även för Sverige, säger Henrik Olars, presschef på Transportstyrelsen.

Har bilar med den här mjukvaran sålts i Sverige?

– Jag har ingen aning om det i nuläget. Men om det handlar om elva miljoner bilar kan man väl anta att de inte bara har sålts i USA.

Transportstyrelsen genomför stickprovskontroller av bilar som körs på de svenska vägarna. Då kontrolleras bland annat bränsleförbrukning och utsläpp.

– Det kan bli aktuellt att göra extra tester av Volkswagen-bilar, men det är inget vi har fattat beslut om än, säger Henrik Olars.

”Stärker inte förtroendet”

Bil Swedens vd Bertil Moldén står i tät kontakt med sina kollegor i andra länder.

– Vi och de internationella organisationerna arbetar febrilt med att ta reda på mer om vad som hänt och vad som kommer att hända. Vi tar det här på största allvar, säger han.

Han fortsätter:

– I nuläget vänds det på alla stenar som går. Vi gör allt för att kunna ge så bra svar som möjligt. Det viktigaste att betona nu är att detta inte påverkar bilens säkerhet. Det finns ingen anledning för kunder att känna oro.

Vet du om bilar som är drabbade har sålts i Sverige?

– Det är en fråga för Volkswagen. Jag vet inte om de vet, men om någon har den kunskapen så är det dem.

Hur tror du att det här påverkar förtroende för bilbranschen?

– Det är klart att det inte stärker förtroendet. Men innan man drar några slutsatser så måste man ta reda på exakt vad som hänt, säger Bertil Moldén.