Fem feminister på kvinnodagen: ”Lätt att missbruka feminismen för att tjäna pengar”

Av: Helena Trus

Publicerad:
Uppdaterad:

De tituleras ”Instagram-feminister” som både kan hyllas för sin kamp och anklagas för att sälja ut sig.

– Det lätt att man antingen missbrukar feminismen för sina privata konflikter eller för att tjäna pengar, säger Natashja ”Lady Dahmer” Psomas Blomberg.

Aftonbladet ger ordet till fem feministiska profiler – om striden de för mot patriarkatet i sociala medier.

Stina Wollter, 55, konstnär, författare och aktivist:

Vad är feminism för dig?

– Det är ett analysverktyg som handlar om makt, som analyserar var makt finns och utövas. Lika konkret och praktisk som feminismen är, lika konkret och listig är motkrafterna. Feminism är verkligen räddningen i den värld som vi har skapat och utan den är jag helt vilsen. 

Vad tycker du om begreppet Instagram-feminist?

– Dels har vi de stora frågorna som urholkas genom att det räcker om du har en t-shirt med ett feministmärke på. Där uppstår ett förytligande av vad feminism är, men jag tror också att epitetet är en del av att försöka förminska och laka ur rörelsen. Det finns två sidor av det. Om någon kallar mig för Instagram-feminist så svarar jag att jag lyfter frågor som ger folk verktyg i vardagslivet och det är där livet och kampen pågår. Om det anses vara något dåligt, att lyfta och väcka frågor och resonemang många kan ta del av, då tänker jag att det bara ett försök att förminska just det du försöker förmedla.

Hon fortsätter.

– Jag är inte en sådan aggressiv feminist offentligt, egentligen är jag extremt mycket argare. Jag bär en vrede som är kopiös men jag har jobbat tillräckligt länge för public service för att veta att några av oss behöver vara bryggor och broar. Jag försöker vara det. Jag får så många meddelanden från flickor och kvinnor som far illa så det finns inte på kartan att jag någonsin skulle kunna backa från den feministiska övertygelsen.

Har feminismen i sociala medier blivit populistisk, för trendig?

– För mig är inte feminism att dubbelbestraffa kvinnor. Visst blir jag ledsen när någon som kallar sig feminist också marknadsför produkter som jag anser är en del av förtrycket. Men att skambelägga den individen kommer inte föra oss framåt. Däremot kan jag prata om hur de här produkterna är en del av strukturen som kontrollerar oss och skapar en dålig självkänsla. Vi ska göra allt vi kan för att skapa en medvetenhet.

Är det viktigt att ha en internationell kvinnodag?

– Det är ju en dag för solidaritet, då vi fokuserar. De upphöjda dagarna är ett sätt att ställa in skärpan och mobilisera kraft. Det är en dag att stanna upp, reflektera, inventera, mobilisera, lyfta och lyssna på varandra. 

1 av 2 | Foto: Lasse Allard/Aftonbladet/TT / TT NYHETSBYRÅN
Författaren och konstnären Stina Wollter.

Fayme Elmén, 23, ”Unga mammor”-profil och kroppsaktivist:

Vad är feminism för dig?

– För mig har feminismen gett mig mitt liv, så mycket glädje, frihet och trygghet. Sedan är det tråkigt att feminism behövs så mycket, men det är där vi står.

Har feminismen i sociala medier blivit för populistisk, för trendig?

– Det är otroligt problematiskt att sälja självhat under feminismens namn, så som smink, fillers och lösögonfransar. Jag kan inte förstå att man inte förstår det eller inte tar till sig när man blir tillsagt att det du gör skadar så otroligt mycket. Det spelar ingen roll att du säger att du tror på allas lika värde och att det är girl power.

Vad tycker du om sociala medier som plattform för att driva feminism?

– Sociala medier för mig har varit en ögonöppnare och gett så mycket inspiration. Men sociala medier kan också ju också begrava en. Just nu får konton som bidrar med självhat alldeles för mycket uppmärksamhet och allt som inte är det ses som radikal feminism.

Är det viktigt att ha en internationell kvinnodag?

– Oj, jag vet inte vad jag känner. Jag kan inte riktigt se vad den gör för nytta. Egentligen, vad hjälper den? Visst, kvinnor uppmärksammas men vad hjälper det oss i det stora hela?

Natashja ”Lady Dahmer” Blomberg.
Foto: Marcus Ericsson / AFTONBLADET / 85729
Natashja ”Lady Dahmer” Blomberg.

Natashja ”Lady Dahmer” Psomas Blomberg, 43, kroppsaktivist:

Hur mår dagens feminism?

– Alldeles utmärkt! När Metoo tog fart så var jag och många med mig lite orolig för en backlash likt den som skedde 2005 efter att SVT sände könskriget (där Irene von Wachenfeldt citerade skum-manifestets ”män är djur”). Då var det fri lejd på feminister och media gick i ledet för en smutskastningskampanj av både Fi och feminismen. Men vi står stadiga nu. Kanske mycket på grund av just sociala medier som gett oss feminister möjligheten att inte bara besvara eventuella bakslag utan också utbilda och informera allmänheten om den reella orättvisa som fortfarande råder i ett av världens mest jämställda land. Vi kan inte tystas och gömmas undan längre för vi har äntligen möjlighet att skapa våra egna plattformar. 

Vad tycker jag om begreppet Instagram-feminist?

– Begreppet används ofta nedlåtande och förminskande för att påvisa att vissa feminister inte är riktiga feminister som gör riktigt feministisk arbete. Man jämför gärna de feminister som är aktiva på näten med exempelvis Grupp 8 som ägnade månader och år till att sprida flygblad och klistra upp affischer som att det på nåt sätt är bättre, även om dagens feminister når ut till så många fler.

– Sedan så finns det såklart en baksida och det är att sociala medier också skapar beroenden och begär efter snabba likes och bekräftanden. Och då är det lätt att man antingen missbrukar feminismen för sina privata konflikter eller för att tjäna pengar. Vi har idag flertalet profilerade feminister som tidigare gått i bräschen för en ganska så radikal kvinnokamp men som idag går patriarkatets ärende när de säljer på sin publik, ofta bestående av unga kvinnor, företags produkter och idéer så som rakhyvlar, fillers och hudvård. Feminister som idag bidrar till samma snäva normer de tidigare slogs mot. Och det är fan en skandal. 

Har feminismen i sociala medier blivit för populistisk?

– Eftersom feminismen är trendig så hakar företagen på och det urvattnar kvinnokampen. Plötsligt ska alla vara med och få en del av kakan. Företag och influencers som tjänar pengar på kvinnohat och kroppsångest ska tjäna ännu mer pengar på att lura sina köpare att de bryr sig om dem och kvinnokampen. 

Hur viktig är internationella kvinnodagen?
– Jag vet faktiskt inte. Själva dagen har sitt ursprung i kvinnokampen och började med kvinnorna som demonstrerade för sin rätt att delta i samhället på samma villkor som männen. Det är alltså inte fråga om någon slags extra uppmärksamhet för att kvinnor är kvinnor och för att vi är så himla bra, utan för att kvinnor får utstå en hel del orättvisor just för att de är kvinnor.

Foto: Privat
Karin ”Kajjan” Andersson.

Karin ”Kajjan” Andersson, 35, kroppsaktivist och författare:

Hur mår dagens feminism?

– Jag kan nog uppleva att den svenska feminismen överlag idag känner sig något splittrad. Ska man hugga tag i de stora frågorna på strukturell nivå så som vi gjort tidigare eller ska man fokusera mer på enskilda individer? Det är väl en sådan uppdelning där det märks att det dras åt lite olika håll. Men hur dagens feminism mår... Alltså den mår väl som man gör som motrörelse i ett samhälle där patriarkatet fortfarande är dominerande och skördar nya offer dagligen. Det är tufft, naturligtvis är det så. Men den feministiska rörelsen som sådan är oerhört stark, målmedveten och består av väldigt många oerhört kunniga personer som bidrar till förändring precis varje dag.

Vad tycker du om begreppet Instagram-feminist? Vill du bli kallad det?

–Jag är en Instagram-feminist i den mån att jag är offentlig feminist som arbetar med feministiska frågor och som använder Instagram som en plattform för det. Begreppet i sig finns det väl nackdelar med, som med allt när det kommer till sociala medier. Å ena sidan är Instagram-feminismen en stark kraft som får stort genomslag i den nationella opinionsbildningen, vilket är oerhört positivt. Å andra sidan är det lätt att ett sådant upplägg kommer att styras mest av de med mest genomslag och där andra helt enkelt får finna sig i att delas in i följarskaror.

Har feminismen i sociala medier blivit för populistisk, för trendig?

– För populistisk, ja. Det ska sägas att det finns väldigt många som jobbar emot detta, men det finns absolut ett problem med brist på källkritik, analys och konsekvenstänk. Man tycker att det är tradigt och tråkigt, vilket är en livsfarlig inställning. 
– Det är inte jättekonstigt egentligen. Feminism är att driva känsliga frågor och slåss för rättigheter. Då är det lätt att det emotiva tar överhanden. Men när det blir en strategi att trycka på opinionens känsloregister för att få reaktion - utan att uppmuntra till diskussioner och kritiskt tänkande - ja, men då blir resultatet inte särskilt bra.

Är det viktigt att ha en internationell kvinnodag?

– Den är oerhört viktig när det handlar om att tillsammans uppmärksamma världen på varför feminism är nödvändigt och precis hur kritiska våra åtgärder är. Sedan är det, för oss som håller på med feministiskt arbete, en dag att samla kraft från varandra på. Och nödvändigheten i det ska inte underskattas. Vi behöver den energiinjektionen för att orka med.

Foto: Angelica Soderberg
Irena Pozar, chefredaktör på Veckorevyn.

Irena Pozar, 28, chefredaktör på Veckorevyn:

Hur mår dagens feminism?

– Ärligt talat så mår den sådär. När för många människor enas kring en problemformulering som feminismen riskerar rörelsen att tappa fart och konkreta insatser uteblir. Alla håller med varandra och väntar på att någon annan ska lösa det, så kan vi inte ha det.
Vad tycker du om begreppet Instagram-feminist?

– Instagram-femismen blir ett problem om aktivismen stannar just där och inte återspeglas i exempelvis politiken. Det finns en risk att sociala medier skapar ett upplevt engagemang hos många, men att det man faktiskt gör i feminismens namn uteblir. 

Har feminismen i sociala medier blivit för populistisk, för trendig?

– På ett sätt ja, och mitt resonemang lyder som ovan. Vi riskerar att känna oss som duktiga och bra kamputövande feminister genom att följa vissa konton, men det räcker inte. Snarare kan effekten bli den motsatta, att vi tappar farten. 
Är det viktigt att ha en internationell kvinnodag?
– Jag skulle säga att den främst är viktig på så sätt att den kan påminna oss  om allt kvinnorna som gick före oss har uträttat, hur skrattretande långsamt det går att komma till rätta med till exempel ojämställda löner och hur mycket vi måste fortsätta kriga. 

Laddar Live Upplevelse
Publicerad: