Trots förlängningen: Skånetrafiken vill öppna framdörrarna

Publicerad 2020-10-09

Stängt framme vid föraren och ingång bak på en av Skånetrafikens stadsbussar vid Malmö C.

Arbetsmiljöverket meddelande under fredagen att de planerar att bussarna ska hålla framdörrarna stängda i ett år till.

Detta för att skydda bussförarna från smitta. Skånetrafiken vill dock se en annan lösning.

– Vi förstör flödet i bussen, alla måste trängas ut och in, säger Saman Tondnevis på Skånetrafiken.

Under fredagen skickade Arbetsmiljöverket ut information till trafikföretagen att de planerar att ta beslut om att hålla bussarnas framdörrar stängda i ett år till. Detta för att skydda bussförarna från smitta.

– Anledningen är att busschauffören är en utsatt yrkesgrupp gällande smitta, de har en utsatt arbetsmiljö. Det har man också sett i rapporter och statistik om vilka som blivit sjuka, säger Ulrika Scholander, sektionschef på Arbetsmiljöverket, till tidningen Kommunalarbetaren.

Trafikföretagen har till den 16 oktober på sig att skicka tillbaka feedback eller klagomål – sedan tas beslutet.

Saman Tondnevis, affärsområdeschef buss på Skånetrafiken, säger att det var ett väntat och förståeligt besked, men att Skånetrafiken vill se en annan lösning.

– Jag förstår beslutet, men det är jätteviktigt att hitta en annan lösning som både är säker arbetsmiljö för bussföraren men också gör det kundvänligt att resa kollektivt. Man har lyckats lösa det i många andra branscher, vi måste lyckas lösa det hos oss också. Det kan vi bara göra om trafikföretagen, vi som är trafikhuvudmän och Arbetsmiljöverket samarbetar, inte ensamt.

Stängt framme vid föraren och ingång bak på en av Skånetrafikens bussar vid Malmö C.

– Det här var ju en åtgärd som vi gjorde i början av pandemin, när vi inte visste så mycket, men nu när vi ser att vi kommer att ha den här pandemin med oss ett längre tag, när vi går in i en ny vardag, då måste vi hitta andra lösningar där vi kan kombinera kundservice och god arbetsmiljö.

Skånetrafikens inställning beror delvis också på att man förlorar stora intäkter på grund av fuskåkande.

– Vi ser ute i hela landet att fuskåkandet ökar på grund av det här.

Vid kontroller som genomfördes på Skånetrafikens fordon i september saknade mellan sex till sju procent av resenärerna biljetter. Normalt sett brukar nivån ligga på mellan 1,5 till 2 procent ogiltiga biljetter, enligt ett pressmeddelande från Skånetrafiken.

Fackförbundet Kommunal välkomnar dock Arbetsmiljöverkets planerade förlängning, berättar Kommunals förbundsordförande Tobias Baudin för Aftonbladet.

”Vi har vi har varit starkt kritiska till Arbetsmiljöverket under coronapandemin men idag har de agerat helt rätt. Busstrafiken har en mycket samhällsviktig funktion och måste fungera för att vårt land ska fungera. Förarna måste i alla lägen skyddas från att smittas. Därför välkomnar jag det här beslutet och kräver att de främre dörrarna på bussen förblir stängda och att politiken tar eventuella kostnader för arbetsgivarna. Bussförarnas jobb är att köra bussen trafiksäkert, inte att agera biljettkontrollant. För det finns det andra yrkesgrupper”, säger Tobias Baudin, Kommunals förbundsordförande, i en skriftlig kommentar till Aftonbladet.

”Vi förstör flödet i bussen”

Saman Tondnevis belyser att man måste skydda bussförarna – men också passagerarna, och menar att det i sig orsakar trängsel att hålla framdörrarna stängda.

– I större bussar i större städer kan det vara två eller flera dörrpar till, men i många bussar är det bara ett dörrpar. Problematiken uppstår ju fortfarande då vi förstör flödet i bussen, alla måste trängas ut och in i de kvarvarande dörrparen, säger Saman Tondnevis.

– Har du ett annat flöde där alla går in i början av bussen och ut i senare delen av bussen, då trängs vi inte med varandra lika mycket. Det handlar ju om trygghet och minskad smittspridning för alla i bussen.

Saman Tondnevis berättar att han pratat med många bussförare som saknar kontakten med sina kunder.

– Budskapet till oroliga bussförare är ju att för det första är förarna jätteviktiga, och dessutom är kollektivtrafiken är jätteviktigt för samhället. Det är viktigt att hitta en lösning som säkrar arbetsmiljön men också kan göra att vi öppnar framdörrarna.