Trimrodret kan ha stått i fel läge när planet kraschade i Örebro

Uppdaterad 2022-01-28 | Publicerad 2022-01-27

Nio personer dog i flygplanskraschen i Örebro i somras.

Efter 46 sekunder gick något fel och planet störtade.

Balansen i planet hade flyttats om på grund av corona och trimrodret misstänks ha varit felinställt, enligt Statens haverikommission.

– Flygplanet ska vara balanserat, ungefär som en gungbräda, säger utredningsledaren Mats Trense på Statens haverikommission.

Två piloter turades om att flyga upp fallskärmshopparna i Örebro den 8 juli förra året.

Vädret var fint och det var dagens tolfte och sista flygning. Åtta personer och piloten hoppade in.

Planet startade och steg till runt 150 meters höjd. Plötsligt svängde det 180 grader åt vänster och dök.

– Vid nedslaget hasade det 50 meter på buken innan det började brinna. Höger vinge lossnade och fortsatte några meter framåt. Flygningen varade ungefär 46 sekunder, säger Mats Trense, utredningsledare på Statens haverikommissionen på en pressträff.

Balanserades om för covid-19

Haverikommissionen presenterar en ny rapport med vad man hittills kommit fram till. Varför flygplanet kraschade räknar man med att kunna berätta i sommar.

Kommissionen har analyserat vraket och gått igenom gps:er, filmer och ljudinspelningar. Man har också försökt ta reda och räkna på hur planet var balanserat genom att bygga upp och väga en trämodell med fallskärmshoppare i.

Den vänstra bilden visar hur de ombordvarande var placerade vid olycksflygningen i Örebro. Den högra bilden visar hur hopparna normalt satt när den högra pilotstolen inte var monterad.

För att minska smittrisken för piloten hade ett extra säte satts in i planet, och alla hoppare flyttats om. Men det är inte klart hur de satt och vem som satt var.

– Flygplanet ska vara balanserat, ungefär som en gungbräda. Det krävs ganska små förändringar.

Ingen av de piloter som kommissionen intervjuat menar att det funnits någon risk för att felbalansera planet mer än tillåtet. Då blir det svårare att styra.

– Det blir känsligare för yttre störningar som till exempel vind. Men det innebär inte att det är omöjligt att flyga.

Pilotens klocka spelade in

Mats Trense går vidare i presentationen. Gula grafer mot en blå bakgrund visar hur propellern lät vid kraschen.

Planet var byggt för nio personer, hade använts flitigt i flera år och nyligen varit på service i Danmark. Piloten var erfaren och hade en flygtid på 1049 timmar, drygt hälften i samma modell.

Planet bärgas.

Material från två filmkameror, pilotens mobiltelefon och klocka har analyserats.

– Det var en ganska avancerad klocka med möjlighet att spela in flygdata. Vi tror att vi eventuellt kan få ut lite mer information från den. Experter jobbar på det.

Planet hade ingen svart låda men en gps.

– Den blev brandskadad vid nedslaget. Vi skickade den till Frankrike som hjälpte oss att ta ut data från minneskortet. Det tog en tid. Vi fick information om alla flygningar som skett under dagen.

En lampa varnade

Det ska inte ha varit något fel på planets motor, styrsystem eller propeller. Pandemin har försenat utredningsarbetet som krävt internationella resor, enligt haverikommissionen.

– Jag var själv i Kanada en vecka för att ta hjälp. Av de undersökningar som gjorts hittills har det inte framkommit något som tyder på någon felfunktion, säger Mats Trense.

Men kommissionen misstänker att den så kallade trimanordningen, som gör det lättare för piloten att flyga stabilt, kan ha varit felaktigt inställd.

Bilder på panelen från vraket visar att anordningen stod i ett läge normalt när piloten ska landa utan fallskärmshoppare ombord, enligt rapporten. Bilder på planet på väg ut på startbanan visar detsamma.

Planet hade sju varningslampor. En av dem tänds när planet tappar lyftkraft och varnar piloten.

– Den lampan kan vi konstatera att den sannolikt lös vid nedslaget, säger Mats Trense.

Planet transporterats bort.