Konsumentverket bryter med Nix-registret

TT

Publicerad 2017-02-06

Samarbete om Nix-registret avbryts. Arkivbild.

Samarbetet mellan Konsumentverket och det så kallade Nix-registret avbryts.

– Det finns för många undantag som gör det möjligt att ringa konsumenter som tydligt sagt ifrån att de inte vill bli uppringda, säger Konsumentverkets generaldirektör Cecilia Tisell till SVT Nyheter.

Kritiken mot telefonförsäljningen resulterade 1999 att branschen skapade Nix-registret, där konsumenter kan anmäla att de inte vill bli uppringda av försäljare. Konsumentverket och branschföreningen Nix Telefon har nu efter tio månaders förhandlingar inte kommit överens om nya regler.

Verket uppmanar regeringen att lägga fram ett lagförslag som kräver skriftlig bekräftelse efter en uppgörelse träffad per telefon. Man vill också att telefonförsäljning bara ska vara tillåten till konsumenter som uttryckligen samtyckt till det.

Följ ämnen i artikeln