Rysk atomfraktare har havererat utanför Angola

Uppdaterad 2020-12-03 | Publicerad 2020-11-16

Det atomdrivna fraktfartyget Sevmorput har problem.

Med sin dyrbara modul-last navigerar den i en långsam sicksack-rutt utanför Luanda.

I ryska sociala medier sprids uppgifter om vad som egentligen hänt, trots rederiets tystnad.

Atomdrivna fraktfartyget Sevmorput

Problemen började i mitten på oktober. Fraktfartyget var då på väg från ryska S:t Peterburg till Prydz Bay i Östantarktis. Ombord finns moderna byggnadsmoduler som ska vidaretransporteras till forskningsstationen Vostok på Princess Elizabeth Land, längre in på kontinenten.

Sedan dess har Sevmorput puttrat fram och tillbaka utanför hamnen i Luanda, Angolas huvudstad, vilket går att se på trafikdata från Marine Traffic.

Tidningen The Independent Barents Observer har sökt det statligt kontrollerade rederiet Rosatomflot, utan att få svar på sina frågor om vad som hänt.

Istället har tidningen kunnat lista ut vad som troligen hänt ombord på världens enda atomdrivna fraktare i civil trafik med hjälp av inlägg i en diskussionsgrupp på det ryska sociala mediet Vkontakte.

En person som uppger sig jobba vid Ryska Arktis- & Antarktis-forskningsinstitutet i S:t Petersburg skriver att det inträffat ett haveri ombord. Dykare har skickat ner i vattnet för att undersöka och åtgärda allvarliga problem som man tror har med drivaxeln eller propellrarna att göra.

Torrdocka sjönk

Vid sidan om mystiken kring vad som faktiskt hänt ombord är det också oklart varför fartyget åker fram och tillbaka i vattnen utanför Angola istället för att man ankrat upp. Dessutom är det okänt om man fortsatt använder sig av atomkraft eller har gått över på dieselmotorn.

Så sent som för ett år sedan utfördes service kopplad till fartygets framdrivning. Men arbetet utfördes i en ny docka i S:t Petersburg efter att den flytande torrdockan PD-50 i Murmansk sjunkit. Det är okänt om problemen ombord är kopplade till servicearbetet.

De nya forskningsmodulerna som finns ombord på atomfraktaren.