184 miljoner kronor till Uppsalas besöksnäring

Publicerad 2020-06-23

Tomma läktare på årets bandyfinal i Uppsala.

184 miljoner.

Så mycket inbringade alla möten och idrottsevenemang under 2019 som var ett bra år för Uppsala.

2020 såg ut att kunna bli ett ännu bättre år för Uppsalas besöksnäring, om det inte vore för coronaviruset som har satt krokben för hela branschen.

– 2019 var ett bra år och 2020 hade blivit ett ännu bättre år, om det inte hade varit för corona. Men nu bokar vi om och blickar framåt. Vi har sedan i mars också tagit ett stort krafttag kring bearbetning av nya potentiella möten och evenemang till Uppsala, säger Anna Lindström på Destination Uppsala.

Flera stora evenemang har fått ställas in på UKK på grund av coronavirusets framfart.

Uppsala i topp nationellt

Uppsala fortsätter att prestera bra i jämförelse med andra svenska städer, och fortsätter att ligga i topp i den nationella rankingen. Även internationellt behåller man tredje platsen som internationell mötesstad i Sverige, efter Stockholm och Göteborg.

Även idrottsevenemangen fortsätter att öka i antal – och storlek. Under 2019 genomfördes totalt 53 mästerskap i Uppsala, vilket kan jämföras med de 48 som genomfördes under året innan.

– För att bidra till att det lokala näringslivet får en så snabb återhämtning som möjligt så hoppas vi att många personer här hemma, inom sina olika verksamheter, ser vikten av att hålla ett möte och värdskap på hemmaplan, säger Anna Lindström.

Följ ämnen i artikeln