Talmannen sponsrar sina egna inlägg på sociala medier: ”Bör inte beblanda sig”

Publicerad 2021-12-03

Talmannen Andreas Norlén har köpt sponsrat innehåll på sociala medier.

Det ställer sig Joakim Nergelius, professor i rättsvetenskap vid Örebro universitet, kritisk till.

– Demokratin mår bra som den är, den ska inte marknadsföras, den ska bara fungera, säger Joakim Nergelius.

En skifteskonselj, en sonderingsrunda eller en skiftesbankett med det spanska kungaparet.

Andreas Norléns sociala medier kan man följa hans liv som talman i Sveriges riksdag. Att han ens har ett instagramkonto är någonting som Joakim Nergelius, professor i rättsvetenskap vid Örebro universitet, blir förvånad över.

– Jag tycker nog att han borde hålla sig borta från det. Han har en så pass upphöjd position att han borde ignorera sociala medier, säger han.

Sedan i somras har talmannen dessutom vid 13 tillfällen köpt sponsring av inläggen, enligt Facebooks annonsbibliotek.

Sponsringen var Svenska dagbladet först med att berätta om.

Talman är det högsta ämbete man kan väljas till i Sverige. Den ende som står högre än honom är kungen. Det är inte reglerat i någon lag hur talmannen ska agera när det kommer till att marknadsföra sig själv, enligt Joakim Nergelius, men han anser att det är problematiskt. 

– Men han har den högsta civila positionen i Sverige. Det ligger i sakens natur att han inte bör köpa inlägg på sociala medier.

”Han borde hålla avstånd”

Andreas Norlén hade inte möjlighet att ställa upp på en telefonintervju, men bekräftar via sin pressekreterare att han köpt sponsrade inlägg. Han menar att det ingår i hans uppdrag att berätta om riksdagsarbetet och annat som rör riksdagen.

Totalt har han, enligt honom själv, lagt cirka 3 000 kronor ur egen ficka för att inläggen ska nå fler följare. Att han lägger ut pengarna själv anser Joakim Nergelius förmildrar det hela lite, men han står fast vid att den som sitter som talman bör vara extra försiktig med att köpa reklam på sociala plattformar. Speciellt med anledning av politiska skandaler kopplat till sociala medier, så som Cambridge analytica.

– Facebook är ett företag man ska hålla avstånd till, speciellt om man har den position som talmannen har.

Han är inte den enda som riktat kritik mot sponsringen av inläggen. I SvD uttalar sig Lars Nord, professor i politisk kommunikation och journalistik vid Mittuniversitetet, om inläggen.

– Som talman finns det en del fallgropar att falla i, det gäller både på presskonferenser och sociala medier. Jag kan tycka att en person som han bör hålla sig för god för att ägna sig åt detta, säger han till tidningen.

Men det finns också de som inte ställer sig så kritiska. Marie Grusell som forskat i politisk kommunikation på Göteborgs universitet, menar att det inte är så konstigt.

– Vi lever i en fri värld, och om han vill betala för att sprida sina Instagrambilder tycker jag i grund och botten att det är okej, säger hon.

"Ett sätt att göra sin röst hörd"

Andreas Norlén skriver i ett mejl att han tycker det är viktigt att möta människor i sitt yrke, både fysiskt och digitalt.

”Då tycker jag att det är rätt att inte bara att ha ett konto på Instagram utan också att arbeta för att fler ska få kännedom om kontot”, skriver han i ett mejl till Aftonbladet.

– Jag tror på hans tanke om att han vill sprida information om sina uppgifter och demokratin i Sverige. Det är ett sätt att få sin röst hörd på sina villkor, säger Marie Grusell.

Hon tycker att han gör ett bra jobb med sitt konto. Det tycker också Emma Blom, som är grundare av PR-byrån Social industries.

– Jag tycker kanske inte att det hade varit bra om svenska staten skulle betala för att Andreas Norlén skulle bli influenser, men nu betalar han ju för reklamen själv, säger hon.

Hon anser också att bland andra Facebook har städat upp efter till exempel Cambridge analytica-skandalen.

– Att man skulle undvika de här plattformarna på grund av deras historik tycker jag är konstigt. Alla de människor som man vill påverka med sitt innehåll finns ju där.

Frågan som kvarstår blir om talmannen över huvud taget bör göra reklam för sig själv eller inte. Joakim Nergelius är tydlig med var han står.

– Demokratin mår bra som den är, den ska inte marknadsföras, den ska bara fungera.

ANNONS