Upphandling kan stoppa tågtrafiken – tiotusentals påverkas

Publicerad 2020-02-03

I januari 2023 byts signalsystem på södra stambanan.

SJ befinner sig nu i en upphandlingstvist – vilken riskerar att då sätta stopp för all deras trafik mellan Malmö och Stockholm.

– Över 60.000 resenärer kan komma att drabbas varje vecka, säger SJ:s chefsjurist Robert Westerdahl, till Dagens Nyheter.

Ett beslut från EU innebär att alla tågbolag inom unionen måste gå över till ett gemensamt signalsystem. På södra stambanan kommer det nya systemet - European Rail Traffic Management System (ERTMS) - att införas i januari 2023.

Alla tågen som trafikerar sträckan Stockholm-Malmö måste då ha den nya tekniken ombord.

Enligt Dagens Nyheter befinner sig SJ dock mitt i en upphandlingstvist, vilken kan ställa till det för tiotusentals resenärer varje vecka.

”Ett enormt avbräck”

Tågbolaget har i dag ett avtal med Hitachi om att installera utrustningen, men deras konkurrent Alstom har nu överklagat upphandlingen som gjorts till förvaltningsrätten. I fall de beslutar att upphandlingen måste göras om kommer SJ inte att hinna få tågen färdiga i tid till att införandet av ERTMS på södra stambanan.

– Det skulle innebära att vi inte längre kan köra tåg mellan Stockholm och Malmö, vilket vore ett enormt avbräck för oss. Stockholm–Malmö är en av våra största linjer. Över 60 000 resenärer kan komma att drabbas varje vecka, säger SJ:s chefsjurist Robert Westerdahl, till Dagens Nyheter.

Annonserades inte

SJ har tidigare hävdat att de inte omfattas av lagen om upphandling inom försörjningssektorerna (luf). EU-domstolen har dock slagit fast att SJ måste genomföra sina upphandlingar via annonsering.

Till Dagens Nyheter säger SJ att upphandlingen skett i konkurrens mellan flera företag, men att de inte annonserade den i EU:s elektroniska databas. Någonting som lett till att Alstom nu överklagat till förvaltningsrätten.