Fortkörande ”schimpans” gäckar polisen

Publicerad 2016-12-08

En fortkörande schimpans gäckar polisen i Dalarna. Minst åtta gånger under hösten har den fortkörande apan fångats av polisens fartkamera norr om Ludvika.

– Både som polis och privatperson tycker jag hans beteende är bedrövligt, säger PeO Nihlén.

Den till apa utklädda föraren har mellan augusti och november fångats på bild åtta gånger då den kört för fort på riksväg 50 i Gräsberg, norr om Ludvika. Vem det är som gömmer sig bakom masken går inte att bevisa för polisen – så föraren går fri.

– Vi måste klart kunna identifiera föraren för att kunna gå till lagföring och straff på detta, säger PeO Nihlén, inspektör vid polisens sektion för automatiska trafiksäkerhetskontrollen, ATK, i Ängelholm.

Schimpansmask hittades

Föraren har flera gånger kört i hastigheter på över 120 kilometer i timmen på vägen som har en hastighetsbegränsning på 90 km/h. Ett trafikbrott som vanligtvis leder till både böter och indraget körkort.

Bilens ägare är en 27-årig man från Falun. Den 1 december valde polisen att sätta upp en manuell hastighetskontroll på den aktuella vägen. Just den dagen körde inte föraren för fort men stannades ändå av polisen. I bilen hittades då en schimpansmask.

– Patrullen hade en dialog med vederbörande vid vägkanten, där personen fick klart för sig att polisen ser allvarligt på detta och det tror jag att många andra medborgare också gör, säger PeO Nihlén.

– Det räcker ju med en hundradels sekund av ouppmärksamhet när masken ska sättas på, så åker man ut i vänsterfilen och frontalkrockar med en annan bil.

Var tredje straffas

Enligt Nihlén får polisen varje år in mellan 260 000 och 280 000 ärenden där fartsyndare har fotograferas av en fartkamera. I ungefär vart tredje fall lagförs föraren för brott.

– Jag kan tycka att i stället för att lägga pengarna på en apmask skulle föraren köpa ett tjog ägg och lägga ett av dem under gaspedalen. Om man trycker för hårt då så blir det kladdigt i bilen och det vill man inte, och på så sätt kan man hålla hastighetsbegränsningen, säger PeO Nihlén.

Följ ämnen i artikeln