De dog i ”dödens kurva” på skräckvägen i Kiruna

Vännerna från Schweiz dödskraschade med lastbil

Uppdaterad 2019-09-25 | Publicerad 2019-01-23

Joel, Joseph, Timon, Timo, Michael och Joel.

Så heter de sex unga män som dog när de krockade med en malmlastbil i Kiruna.

I samråd med de anhöriga har kommunen publicerat bilder på vännerna, som sörjs av ett helt land.

Joseph Schranz blev bara 19 år gammal.

Han var yngst i det schweiziska kompisgänget som firade nyår i Tornedalen. Sällskapet bestod av 23-åriga Ilja, 27-åriga Joel Maurer, 20-åriga Timon Graf, 25-åriga Timo Schuler, samt bröderna Michael och Joel Hari – 27 respektive 25 år gamla.

Alla utom Ilja dog när minibussen som de färdades i krockade med en lastbil vid Masugnsbyn sydost om Kiruna.

Deras hemkommun har nu, i samråd med de anhöriga, publicerat bilder på de omkomna.

Vid sidan av porträtten finns ett gruppfoto som är taget på resan. De unga männen bär tjocka kläder som skydd mot kylan. De ler in i kameran.

Hedras med ceremoni

De sju vännerna var alla uppväxta i alporten Adelboden. Hela Schweiz sörjer de unga männen, vars liv tog slut alldeles för tidigt.

De döda hedras vid en ceremoni i byns sporthall nästa vecka. Begravningen kommer att äga rum i kretsen av de närmaste.

”Det går knappt att förstå den här fruktansvärda händelsen. Våra tankar är med de drabbade familjerna. Vi ska gå framåt tillsammans”, skriver kommunen i ett pressmeddelande.

Skulle se på norrsken

Det naturintresserade kompisgänget hade rest till Sverige för att se norrsken, åka skidor och pimpla.

De var på väg hem längs länsväg 395 när kollisionen inträffade. Människor som bor i området har länge varit kritiska till säkerheten på den aktuella vägsträckan.

– Jag förstod direkt att det var i den här kurvan. Den är som en riktig dödens kurva, kan man säga, har 55-åriga Göran Lantto tidigare sagt till Aftonbladet.

Lastbilen som var inblandad i krocken körde malm för gruvbolaget Kaunis Iron. Trafikverket har beviljat företaget dispens för att få köra de tunga transporterna.

”Vår lastbilsflotta är både den säkraste som finns på marknaden och den tekniskt mest framstående. Att vägarna har brister håller vi med om men det är Trafikverket som har ansvaret för dem”, skriver Helena Sjöholm, kommunikatör på Kaunis Iron, i ett mejl till Aftonbladet.

Polisens utredning har visat att inget av fordonen hade några tekniska fel.