Sofia, 31, har väntat på flyget hem i 48 timmar

Publicerad 2022-08-01

Hundratals svenskar sitter fortfarande fast på Mallorca.

I 48 timmar har Sofia, 31, och maken Simon, 30, väntat på besked om när de kan ta sig hem.

– Det är under all kritik, säger hon.

Hundratals svenskar sitter fortfarande fast på Mallorca efter att deras planerade flygresa med researrangören Ving skjutits fram flera gånger. Sofia, 31, och maken Simon, 30, skulle åka hem till Stockholm i lördags men är fortfarande kvar i Spanien.

– Vi fick ett sms där det stod att vårt flyg hade blivit försenat men att vi skulle hålla oss kvar på flygplatsen, säger hon.

PLUS: Expertens resefavorit i Sverige: ”Helt besatt”

Någon hemresa blev det inte under lördagen. Inte heller under söndagen lyckades paret ta sig hem.

– När vi stod i vänthallen under söndagen och skulle checka in fick vi höra att det var problem med incheckningen. Vid midnatt fick vi information om att flyget till Arlanda var försenat igen och att ny information skulle ges på morgonen, säger hon.

Annelie, 55, och Sofia, 31, har i 48 timmar väntat på att få komma hem från Mallorca.

”Slängs mellan hopp och förtvivlan”

När Aftonbladet pratar med Sofia under måndagen vet hon fortfarande inte när flyget lyfter.

– Man slängs mellan hopp och förtvivlan. All information är så kortsiktig, säger hon.

Tillsammans med Annelie, 55, och ett sällskap på sex personer väntar Sofia och Simon fortfarande på ett besked.

”Vi har fortsatt ingen ny information om ditt flyg till Arlanda” löd Vings sms till Sofia vid 11-tiden under måndagen.

– Informationen har varit under all kritik. Alla vi har pratat med tycker samma sak, säger hon.

”Kommer inte att åka med Ving igen”

58-årige Kenneth, som under lördagen också var strandsatt på Mallorca på grund av flygstrulet, lyckades ta sig hem på ett extrainsatt plan redan under lördagen.

– Det var ett 40-tal som kom med på det planet, berättar han under måndagen.

Trots att Kenneth och familjen tog sig hem är han fortfarande missnöjd med Ving.

– Jag kommer inte att åka med Ving något mer, säger han.

”Förstår situationen”

Charlotte Hallencreutz, kommunikatör på Ving, säger att förseningarna beror på att två flyg drabbats av tekniska problem.

– Från början var det ett tekniskt fel på ett flyg. När vi fick in ett nytt flyg var det problem även med det planet. Vi jobbar naturligtvis intensivt med att försöka få hem de här personerna och vi försöker hålla dem informerade, säger hon.

PLUS: Expertens resefavorit i Sverige: ”Helt besatt”

Sofias kritik mot den bristande informationen är något Ving tar till sig.

– Vi förstår frustrationen och att det känns hopplöst när man inte får några klara besked. Men vi jobbar hårt bakom kulisserna. Det var maximal otur att även det extra flyget fick problem, säger Charlotte Hallencreutz.

Det är fortfarande oklart när resenärerna kan ta sig hem.

– Vi kan inte säga något om det i nuläget, men vi hoppas naturligtvis att vi kan få ett besked under dagen.

Följ ämnen i artikeln