Stockholms city och Odenplan stängs efter ”farliga” rulltrappor

Uppdaterad 2018-07-18 | Publicerad 2018-07-13

Pendeltågsstationerna Stockholm city och Odenplan har stängts – på grund av felaktiga rulltrappor som inte är tillräckligt säkra.

Beslutet togs under ett krismöte natten till fredag, efter att en rulltrappa plötsligt stannat och därefter börjat rusa baklänges – utan att det gick att trycka på nödstopp.

– När vi öppnade upp en rulltrappa upptäckte vi att vissa delar var rostiga. Dessa felaktigheter upptäcktes sedan i fler rulltrappor, säger Caroline Ottosson, förvaltningschef på SL, under en pressträff.

71 rulltrappor ska nu kontrolleras.

– Det är åt helvete, jag bor precis vid stationen men litar inte på tågen en sekund, säger Carina Nordström, en av många drabbade morgonresenärer.

Stationerna Stockholm City och Odenplan togs i bruk så sent som förra sommaren.

Från fredagen 13 juli 2018 stängs de helt – av säkerhetsskäl. Orsaken är att stationernas rulltrappor vid en kontroll under torsdagen bedömts som osäkra för resenärerna. Och utan fungerande rulltrappor får stationerna inte användas av utrymningsskäl, uppger SL på sin hemsida.

– Det var ett mycket svårt beslut för oss att ta. Att stänga stationerna är det sista vi vill göra. Men resenärernas säkerhet går först, säger Mattias Sjöström-Varg vid SL:s pressjour.

Beslutet togs vid ett krismöte på SL i natt.

– Det bestämdes någon gång mellan 01 och 03. Vi förstår att det komplicerar för våra resenärer, säger Mattias Sjöström-Varg.

Bakgrunden till stängningen är en incident i måndags då en av rulltrapporna på stationen Stockholm City började skena åt fel håll.

– Den olyckan ledde till den fördjupade kontrollen under torsdagen som i sin tur ledde till beslutet att stänga stationerna. Ingen blev allvarligt skadad, men vi måste vara på den säkra sidan, säger Mattias Sjöström-Varg.

Under avstängningen kommer pendeltågen att köra förbi stationerna utan att stanna. Resenärerna tvingas stiga av vid Stockholm södra respektive Solna station.

– Från Södra station hänvisar vi till tunnelbana från Medborgarplatsen eller Mariatorget. Från Solna station kommer vi att sätta in ersättningsbussar som går till Solna centrum där tunnelbanans blå linje går, säger Mattias Sjöström-Varg.

Varför inga ersättningsbussar från Södra station?

– Vi får inte plats ens med en buss där utanför. Och för att ersätta ett pendeltåg krävs tio fullängdsbussar.

Akutstängningen av Stockholm city och Odenplan inträffar i ett redan ansträngt trafikläge. Mellan 25 juni och 20 augusti renoveras spåren mellan Stockholms central och Stockholm södra vilket gör att fjärrtåg söderifrån stannar vid Stockholm södra och regionaltåg vid Flemingsberg.

Dessa resenärer har hittills under avstängningen tagit pendeltåg in till Stockholm city eller Odenplan – nu blir alltså även de utlämnade till tunnelbana från Stockholm södra.

– Det är en utmaning. Vi förstärker med extratåg på tunnelbanans röda linje, säger Mattias Sjöström-Varg.

En normal dag går mer än 100 000 resenärer av vid Stockholm city eller Odenplan. SL kan inte svara på när stationerna kan öppna igen.

– Men de kommer med säkerhet att hållas stängda hela fredagen. Tidigast lördag kan de öppna, men det är inget löfte och vi får återkomma med mer information, säger Mattias Sjöström-Varg.

– Vi kräver omedelbara åtgärder av företaget Otis som levererat rulltrapporna.

Aftonbladet söker Otis. Enligt Per Hallberg på SL:s presstjänst har leverantören på fredagsmorgonen flugit in extra personal som jobbar för att lösa problemen.

Även stationen i Sundbyberg är stängd, men det beror på planerat arbete med dubbelspårsutbyggnad av Mälarbanan, enligt Per Hallberg.