Polisen dröjde fyra timmar vid larm – inget tjänstefel

Publicerad 2016-05-17

Kvinnan larmade polisen i panik – men det dröjde fyra timmar innan patrullen gick in i huset från vilket hon ringt.

Då hade hon mördats.

Nu konstaterar en åklagare att polisen inte gjorde något fel och lägger ner internutredningen om tjänstefel.

En kvinna i 40-årsåldern larmade sent en söndagskväll i februari polisen.

– Hon skrek att hon ville ha hjälp och utsattes för ett brott, sedan bröts samtalet, sa Christer Nordström, presstalesman vid Uppsalapolisen, då.

Hittades skjuten till döds

Polisen ryckte ut till platsen efter att ha spårat samtalet, men väntade med att gå in i huset eftersom de fått kännedom om att där fanns vapen. Man inväntade därför insatsstyrkan från Stockholm. Patrullen som var på plats bedömdes inte ha den utrustning som behövdes för att hantera situationen.

Först efter fyra timmar gick polisen in i huset där kvinnan hittades skjuten till döds. I ett uthus hittades mannen, som var skriven på samma adress, hängd. I efterhand har det visat sig att kvinnan redan var död när polisen kom till platsen och troligen även mannen. I huset fanns parets minderåriga barn, som var oskadda.

”Inte begåtts något tjänstefel”

Polisen inledde en förundersökningen om mord och självmord, samtidigt som en internutredning startades för att utreda om polisen begick tjänstefel då man väntade i fyra timmar med att gå in i fastigheten.

Internutredningen läggs nu ner.

– Jag har kommit fram till att det inte finns anledning att anta att det har begåtts något tjänstefel. Det har ju varit fråga om att det tog så lång tid innan polisen väl gick in i huset, om det har varit något brottsligt fel, och det har jag kommit fram till att det inte har varit, säger Lena Kastlund, chefsåklagare för särskilda åklagarkammaren, till P4 Uppland.

Följ ämnen i artikeln