Köper Volvo till reapris

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-03-25

Wallenbergs maktbolag Investor vill ha Renaults del av lastbilstillverkaren

Renault försöker sälja sin andel i Volvo lastbilar.

Nu pekas Wallenbergsfären ut som köpare.

Hemliga förhandlingar ska pågå mellan fransmännen och Investor – som kan få Volvo till reapris.

HEMLIGA FÖRHANDLINGAR Investor och styrelseordförande Jacob Wallenberg är intresserade av att köpa Renaults 20 procent i Volvo lastbilar. Det kan innebära en comeback i fordonsindustrin, då Investor sålde sitt innehav i Scania för bara ett år sedan.

Franska Renault gick för några veckor sedan ut med att bolaget vill sälja sina 20 procent av AB Volvo och därmed överge lastbilsverksamheten.

Nu erfar tidningen Veckans Affärer att förhandlingar pågår med Wallenbergs maktbolag Investor. Investor sålde för bara ett år sedan sitt innehav i Scania då lastbilsföretaget var som högst värderat.Wallenberg skulle med dessa pengar kunna köpa Volvo till reapris, sedan aktien sjunkit med 60 procent.

Tar steget tillbaka

Sedan ett par veckor ska det inom Investor pågått ett intensivt arbete för att avgöra om bolaget ska ta steget tillbaks in i fordonsindustrin. Intressant nog dementerar vare sig Investors informationschef Fredrik Lindgren eller Volvos presschef Mårten Wikforss uppgifterna.

– Inga kommentarer, säger båda till Aftonbladet.

Men varför skulle Investor plötsligt göra comeback?

Har minskat 50 procent

Volvos försäljning av lastbilar har under finanskrisen minskat med drygt 50 procent.

Fordonsindustrianalytikern Matts Carlsson tror inte att det i första hand handlar om möjligheten att göra en god affär.

Industriellt ansvar

– Om uppgifterna stämmer så bedömer jag att det i första hand handlar om att Investor vill ta ett industriellt ansvar. Det politikerna inte förstått är att fordonsindustrin är det viktigaste vi har.

– Om den branschen försvinner från Sverige så försämras vårt industrikunnande och vår kompetensutveckling dramatiskt, vilket skulle få konsekvenser för andra stora Investor-bolag som Atlas Copco och Ericsson.

Enligt Veckans Affärer är även Scanias vd Leif Östling inblandad i diskussionen.

Ett försök att slå ihop Volvo och Scania stoppades av EU:s konkurrensmyndighet 1999, men den nuvarande konkurrenskommissionären har nyligen flaggat för att ett samgående i dag skulle bedömas positivt.