Bugg bakom mejlhaveri på Göteborgs universitet

TT

Publicerad 2021-01-26

Ett utgånget serviceavtal, brist på säkerhetskopiering och en bugg var orsakerna till att mejlen för hälften av personalen vid Göteborgs universitet slogs ut under flera veckor hösten 2020 visar en nyligen presenterad rapport. Arkivbild.

Ett utgånget serviceavtal, brist på säkerhetskopiering och en bugg.

Det är orsakerna till att mejlen för hälften av personalen vid Göteborgs universitet slogs ut under flera veckor hösten 2020 visar en nyligen presenterad rapport från internrevisionen, skriver Universitetsläraren.

Det var den så kallade 40K-buggen som gör att en typ av Dells hårddiskar slutar att fungera efter 40 000 timmar i drift som orsakade problemet. Men eftersom universitetet inte förnyat serviceavtalen på hårddiskarna, som användes för säkerhetskopiering, missade man informationen och vidtog aldrig åtgärder mot buggen.

Rapporten konstaterar också att en av orsakerna var bristande intern kommunikation där ledande funktioner inte uppfattat situationens allvar. Omkring 5 000 mejlkonton påverkades och fortfarande är det enligt internrevisionens rapport 100 medarbetare som inte fått tillbaka sin e-post.

Internrevisionen rekommenderar nu att rektor får i uppdrag att skyndsamt utreda vem eller vilka som bär ansvaret för haveriet.