Antalet olyckor med elsparkcyklar ökar kraftigt

Ny statistik: 52 personer har skadats hittills i år

Publicerad 2019-06-25

52 skadade – på bara ett drygt halvår.

Elsparkcyklarnas popularitet har satt dystra spår i olycksstatistiken.

– Det är en kraftig ökning, säger Jenny Eriksson, utredare på VTI.

Mellan 2014 och 2018 skadades totalt 21 personer i olyckor med elsparkcyklar. Drygt 70 procent av dessa var barn under 18 år.

Under 2019 har bilden förändrats radikalt. Det visar slagningar som Jenny Eriksson, utredare på Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) gjort i olycksdatabasen Strada på Aftonbladets uppdrag.

Hittills i år har 52 personer skadats i elsparkcykel-relaterade olyckshändelser. Det är alltså fler än dubbelt så många skadade än de fem senaste åren sammanlagt. 16 av tillbuden inträffade mellan 22 och 05.

– Det är en kraftig ökning av antalet olyckor, ingen tvekan om det. Vi kan dessutom räkna med en rejäl eftersläpning, och mörkertalet är sannolikt stort, säger Jenny Eriksson.

I statistiken ingår också krocken där 26-årige Jonathan Hermansson dog.

”Ser sig som fotgängare”

En annan markant förändring är att de drabbade är äldre. Endast omkring 15 procent av de personer som skadats under 2019 är under 18 år.

– Tidigare har elsparkcyklar framförallt varit leksaker som använts av barn. Nu är de mer av transportfordon, säger Jenny Eriksson.

Hon fortsätter:

– Jag tror att många som kör elsparkcyklar ser sig som fotgängare, och tänker att de kan ta samma risker som gående gör. Men i själva verket framför man ett fordon som kan gå ganska snabbt.

Vill se krav på hjälm

Elsparkcyklarna innebär också svårigheter för trafikforskarna.

– Vi vet inte riktigt hur de här olyckorna kan förebyggas på bästa sätt. Så är det alltid när det dyker upp nya fenomen på vägarna.

– Vi måste definitivt jobba mycket med att öka kunskapen om hur säkerheten kan öka för det här fordonsslaget. Jag tror att en bra första åtgärd vore att införa hjälmkrav för alla förare, säger Jenny Eriksson.