Aftonbladet nominerade för sin digitala journalistik – igen

Publicerad 2018-03-14

Aftonbladets journalistik engagerar inte bara 3,5 miljoner dagliga läsare i Sverige.

Ny hyllas den också internationellt.

De senaste dagarna har en rad prestigefulla nomineringar regnat över redaktionen.

På onsdagen stod det klart att Aftonbladet gått till final i tre klasser i European Digital Media Awards.

What’s on the Plate – vad barnen äter, som Best Use of Online Video

Laget i ditt hjärta, som Best in Social Media Engagement

Mitt ID, som Best Innovation to Engage Youth Audiences

Och häromdagen knep Aftonbladets fredagsbilaga Femplus en finalplats i brittiska Newsawards tillsammans med reportaget What’s on the Plate, vad barnen äter. 

What´s on the Plate, som alltså gått till final i båda tävlingarna, är reportern Erik Wimans och fotografen Magnus Wennmans reportage från svältens Afrika, ett reportage som fick stor uppmärksamhet när det publicerades i somras och som nu gått till final i kategorin International Digital Innovation of the Year.

Med bild, text, video och VR tog Aftonbladet på ett helt nytt sätt med läsare och tittare till Somalia och Sydsudan. Men reportaget stannade inte där. Parallellt med publiceringen i Aftonbladet kunde tusentals besökare varje dag ta del av en utställning med samma namn och innehåll på Fotografiska i Stockholm.

What’s on the Plate är, så här långt, ett av Aftonbladets mest hyllade satsningar senaste året. Det har bland annat gått till final i Digiday, Global Media Awards och som Årets Idé i Årets Dagstidning.

– Jag är glad att det här ämnet, svälten i Afrika uppmärksammas, inte bara i Sverige utan också internationellt. Det är viktigt, det här är ju en katastrof som pågår i detta nu, säger Erik Wiman.

Med Femplus gjorde Aftonbladet det få andra tidningar vågat göra – rev barriärerna mellan tabloidens lättsamma nöjesjournalistik och den intellektuella kulturjournalistiken. Och nu är den i final i kategorin International Printed Innovation of the Year, i konkurrens med tidningar som indiska The Telegraph och tyska Frankfurter Allgemeine Zeitung.

– Nomineringen kommer precis till vår ettårs-dag och känns som ett kvitto på att vi satsat rätt. Vi är jättemalliga, säger Anna Andersson, redaktör för Femplus och en av dem som för ett år sedan skapade och lanserade bilagan.

Femplus har bidragit till att fredagar i dag är Aftonbladets bästa försäljningsdag.

– Femplus bjuder på en lyxig helgläsning för våra pappersläsare. I den finns utrymme för både kulturredaktionen att göra intervjuer och reportage och för nöjesjournalistiken att nå ut till båda gamla och nya läsargrupper, säger Anna Andersson.

Mitt ID publicerades förra våren och lyfte frågan om könsidentitet ordentligt. Tre personer, Josefine, Pim och Cameron,  berättade om sina erfarenheter. De hade stått upp för sin könsidentitet och vågat, och lyckats, ta steget att acceptera sig själva som dem de är. I höstas tog den pris på Meg Awards, som Årets Normbrytare. Nu kan satsningen också ta pris som Best Innovation to Engage Youth Audiences.

Laget i ditt hjärta var en av Sportbladets stora satsningar under hösten. Genom att ta avstamp i kärleken till fotboll tog Sportbladet läsarnas engagemang ett steg längre i en kampanj där alla blev vinnare – inte minst svensk fotboll. Genom att som läsare skänka 100 kronor till sitt favoritlag bidrog Sportbladet med lika mycket. Den satsningen har nu resulterat i en finalplats i kategorin Best in Social Media Engagement.

Newsawards är en årlig tävling som hålls i London för att fira och uppmärksamma de främsta nationella och internationella innovatörerna inom nyhetsmedier i tryck, teknik och affärsverksamhet och avgörs i den 18 april. European Digital Media Awards avgörs på en stor gala i Köpenhamn den 10 april.