Företag tvingas betala 90 000 för reklam om diarré

Publicerad 2018-03-16

“Låt inte resan skita sig, se till att vaccinera dig”.

Eller ”På semester i Pattaya, men måste sitta här och baja”.

Så lyder delar ur två reklaminslag för läkemedlet Dukoral. 

Nu ska företaget betala 90 000 kronor för vilseledande reklam.

IGN, Informationsgranskningsnämnden, godkänner inte budskapet som framförs i jinglarna. De menar att informationen är vilseledande, eftersom det inte är möjligt att vaccinera sig mot diarré.

För att skydda sig mot kolera finns det drickbara vaccinet Dukoral, som man tidigare trodde kunde hjälpa även mot turistdiarré. Det har dock visat sig att det inte duger som skydd mot det sistnämnda.

”Vi bestrider inte beslutet”

Valneva Sweden AB, som är företaget bakom läkemedlet, menar att avsikten med jinglarna – avsedda för radioreklam – är att få fler personer att vaccinera sig mot kolera.

I sitt svaromål till IGN skriver de att texten har omarbetats och att reklamen, vare sig före eller efter ändringar, aldrig har använts. Tanken var att sända jinglarna först efter sommaren 2018.

– Vi borde haft med ordet kolera i reklamsnutten, vilket vi inte hade. Vi borde varit tydligare. Det känns dock märkligt att vi får en avgift för något som ännu inte är publicerat, säger Einar Vollan, marknadsansvarig på Valneva Sweden AB.

– De har gjort en annan bedömning än vad vi har gjort, men vi bestrider inte beslutet, säger han.

Ändrade inslag ska användas

IGN skriver i sin bedömning att det är ovidkommande att materialet ännu inte använts, eller att det har reviderats.

Rikard Pellas, IGN:s ordförande, som varit med och gjort bedömningen samt tagit fram beslutet, berättar att det inte står något om förhandsgranskning i deras stadgar.

– Systemet ser ut som så att företagen är ålagda att skicka in allt material som de skapar till oss. Det man skickar in ska vara material som bedöms som färdigt att använda, säger Rikard Pellas.

Valneva Sweden AB berättar för Aftonbladet att de kommer att använda de reviderade reklamjinglarna som de tagit fram. De motiverar bland annat ändringarna på detta vis:

”Genom att byta ut ”racerbajs” mot ”kolerabajs” samt utesluta ordet ”diarré” torde det vara tydligt för lyssnarna att de bör söka upp en vaccinationsmottagning för att förhöra sig om behov av ett eventuellt koleravaccin”.