Premiär för kinesisk Saab

Uppdaterad 2018-07-02 | Publicerad 2013-04-22

Och priset är lågt – 150 000 kronor

Shanghai. Saab 9-5 byggdes i Trollhättan från 1997 till 2010.

Trots att bilen var mycket gammal när tillverkningen lades ner hade Niofemman fortfarande ett värde.

Fabriken monterades ner och såldes till Kina och i maj startar produktionen igen. I Peking den här gången, och med ny kaross, men det är exakt samma teknik som förr.

Och priset är lågt, från 150 000 kronor.

Bilsalongen i Shanghai har vuxit till en av världens största och viktigaste bilmässor. I början av 2000-talet var den fortfarande liten och hanterlig och ingen utanför Kina brydde sig, men nu visar de kinesiska tillverkarna att det är på riktigt och alla utländska tillverkare är också där med viktiga nyheter och utställningsytan är snart störst i världen. Inte så konstigt kanske, Kina är världens största nybilsmarknad.

Ikapp om fem-tio år

Men de kinesiska biltillverkarna är fortfarande nybörjare och ligger långt efter konkurrenterna från utlandet. De anställer konstruktörer och designers från väst för att lära sig och många bedömare tror att kineserna är ikapp om fem, högst tio år. Då är de lika bra eller bättre än européer, japaner och koreaner.

Men den stora statliga tillverkaren Baic, Bejing Automotive, tog en genväg och köpte tillverkningslinorna till Saab 9-5 och Saab 9-3 från Trollhättan. Utrustningen skeppades till Peking och om två veckor är produktionen av 9-5 i gång igen. Med gjutjärnsmotorerna som byggdes i Södertälje, samma växellådor, exakt samma chassi, plattform och karosstruktur som förr och med samma nödreservhjul under mattan där bak.

Kinesiska tecken

Modellnamnet skrivs med två kinesiska tecken som uttalas Shen Bao, vilket är ganska likt det kinesiska uttalet för Saab. Men för att göra det lättare för oss västerlänningar heter modellen också Senova, och stavas just så.

Det finns tre motorer, 1,8T, 2,0T och 2,3 T, alla med den ganska omoderna förbrukningen på nära litern per mil, men Baic talar hellre om den svenska tekniken, köregenskaperna och den överlägsna säkerheten.

Pekskärm

Och besökarna på mässan i Shanghai, där bilen har "världspremiär" uppskattar formen, utrymmet bak och navigatorn med sin stora pekskärm. Och inte minst priset. Den stora Shen Bao kostar inte mer än de Kinatillverkade bilarna i Golfklassen, från 150 000 till 200 000 kronor fullutrustad med stora motorn.

Om knappt ett år börjar fabriken i Peking också att bygga sin version av Saab 9-3, modellen har än så länge kodnamnet Baic C50.

Följ ämnen i artikeln