”Det här hotar hela omställningen till elbilar”

Uppdaterad 2023-12-22 | Publicerad 2018-01-22

Riskerna med kobolt visar hur sårbar elbilsindustrin är.

Det säger Sasja Beslik – som är chef för hållbara finanser på Nordea.

– För att förse oss själva med elbilar skapar vi nya konflikter och nytt lidande.

Följ ämnen

Efterfrågan på elbilar ökar snabbt i världen. Ledande politiker gör utfästelser om att fasa ut de gamla avgasbilarna och bilindustrin miljardinvesterar.

Men omställningen är hotad. Aftonbladet har i ett uppmärksammat reportage granskat arbetsvillkoren i Kongo-Kinshasa, där hälften av världens kobolt utvinns.

I en intern rapport från Nordea framgår det att efterfrågan på elbilar kan överskrida tillgången på kobolt, nyckelråvara i bilbatterierna, redan om ett par år.

– Det finns helt enkelt inte tillräckligt med kobolt för att möta behovet. Det här säger något om hur sårbar elbilsindustrin är, säger Sasja Beslik.

Som chef för hållbara finanser på Nordea arbetar han med att granska hur väl företag hanterar långsiktiga risker, till exempel när det gäller brott mot mänskliga rättigheter.

Han är djupt engagerad i frågan om kobolt och har varit i Kongo-Kinshasa flera gånger för att se förhållandena med egna ögon. Sasja Beslik anser inte att företagen tar riskerna i utvinningen på tillräckligt stort allvar.

– Så länge det finns kött i butiken kommer allt fortsätta som innan. Först när leveranserna av kobolt tryter kommer något att hända, säger han.

Sextio procent av världens koboltreserv beräknas finnas i Kongo-Kinshasa. Den kongolesiske läkaren och människorättsaktivisten Denis Mukwege har tidigare varnat för att kampen om kontrollen över koboltutvinningen kan leda till ett förödande krig. En oro som Sajsa Beslik delar.

– Kongo är ingen fungerande stat. Det här kan skapa en stor regional konflikt, där också grannländer som Rwanda dras in.

Att göra vårt samhället fossilfritt är väsentligt, anser Beslik. Men det ska inte behöva ske på andra människors bekostnad.

– För att förse oss själva med elbilar skapar vi nya konflikter och nytt lidande, som vi på sikt kommer att tvingas lösa med bistånd.

Går omställningen till elbilar för fort?

– Det finns de som säger att det här är barnsjukdomar och att vi löser problemen med kobolt längs vägen. Men frågan är till vilket pris. Det behövs mer genomtänkt forskning. Att ersätta ett problem med ett annat är inte hållbart.

Så hur ska bilföretagen ta ansvar?

– Genom gå samman i Kongo och försöka hitta lösningar tillsammans med regeringen där. De ska ställa större krav men också betala mer. Bilindustrin borde öppna ett kontor i Kongo, det skulle bara kosta en bråkdel av vad man lägger ner på lobbyinsatser i Bryssel i dag.

Stora biltillverkare uppger att de redan i dag tar ansvar.

– Under de gånger jag har varit i Kongo har jag aldrig träffat någon representant från bilindustrin eller deras leverantörer, vilket ansvar pratar de om?

Borde man ens köpa en elbil som konsument?

– Det går inte att stilla det egna samvetet genom att köpa en produkt som i sin helhet inte är hållbar. Dagens elbil har ganska mycket skit i sig. Köp den, men ställ krav på hur koboltutvinningen ser ut. Då kommer en förändring.

Sasja Beslik vill se bättre spårbarhet och tydligare märkning av mineraler som kobolt.

– När det gäller skogsprodukter så finns det märkningar som garanterar att den inte är illegalt avverkad. Chokladen märks som ekologisk och ”fair trade”. En dag kommer mineraler som kobolt att få samma rättvisemärkning. Men det kommer att ta tid och kosta pengar.

Läs hela Aftonbladets reportage om villkoren i Kongo-Kinshasas koboltgruvor här.

Här finns senaste nytt om klimatet – varje
dag