Otis svarar på kritiken efter rulltrappekaoset

Uppdaterad 2018-07-15 | Publicerad 2018-07-14

I början på veckan började en rulltrappa på stationen Stockholm City att skena åt fel håll – och sedan dess hålls stationen samt Odenplans station stängd.

Företaget Otis, som levererat rulltrapporna, ber i ett pressmeddelande nu om ursäkt för det inträffade.

”Vi arbetar för att lösa situationen så snart som möjligt”, skriver företaget.

I måndags började en av rulltrapporna på stationen Stockholm City att skena åt fel håll. Ingen blev allvarligt skadad, men vid ett krismöte beslutade sig SL för att stänga stationen och Odenplans station – eftersom rulltrapporna vid en kontroll efter olyckan bedömdes som osäkra för resenärerna.

Sedan fredagen den 13 juli hålls stationerna stängda av säkerhetsskäl. Utan fungerande rulltrappor får stationerna inte användas av utrymningsskäl, uppger SL på sin hemsida.

– Det var ett mycket svårt beslut för oss att ta. Att stänga stationerna är det sista vi vill göra. Men resenärernas säkerhet går först, säger Mattias Sjöström-Varg vid SL:s pressjour.

Har kallat in ”globala utrustningsexperter”

Aftonbladet har sökt Otis, företaget som levererat rulltrapporna, för en kommentar. På lördagskvällen mejlade företaget ut ett pressmeddelande, där Otis säger sig samarbeta ”fullt ut” i den utredning som inletts efter olyckan.

”Vårt lokala team finns på plats och Otis har även kallat in globala utrustningsexperter för att ytterligare stödja utredningen”, skriver företaget – och passar även på att be om ursäkt.

”Vi beklagar djupt det besvär som detta orsakar, men säkerhet är alltid vår högsta prioritet. Vi arbetar för att lösa situationen så snart som möjligt.”

Stängningen kommer olägligt

Stängningen av Stockholm city och Odenplan kommer olägligt, eftersom spåren på stationerna Stockholms central och Stockholm södra renoveras fram till 20 augusti. Det gör att fjärrtåg söderifrån stannar vid Stockholm södra och regionaltåg vid Flemingsberg.

Resenärer har under renoveringsarbetet tagit pendeltåg in till Stockholm city eller Odenplan, men tvingas nu ta tunnelbana från Stockholm södra.

– Det är en utmaning. Vi förstärker med extratåg på tunnelbanans röda linje, säger Mattias Sjöström-Varg.