Kaptenen anhållen – misstänks för grovt sjöfylleri

TT

Uppdaterad 2019-10-24 | Publicerad 2019-09-25

Befälhavaren på lastfartyget somnade och misstänks nu för sjöfylleri och vårdslöshet.

Larmet om grundstötningen kom strax efter klockan 21 på tisdagskvällen. När fartyget kan dras loss var på onsdag eftermiddag inte klart.

Larmet om grundstötningen kom strax efter klockan 21 på tisdagskvällen.

Under onsdagen anhölls fartygets kapten. Han misstänks nu för både sjöfylleri, alternativt grovt sjöfylleri, och grov vårdslöshet i sjötrafik. Han ska också ha somnat vid rodret, uppger P4 Malmöhus.

Kustbevakningen misstänkte tidigt brott efter att det drygt 80 meter långa lastfartyget Baltic Carrier avvikit från farleden och gått på grund utanfir Hittarp, på väg norrut ut ur Öresund, skriver Helsingborgs Dagblad.

Fartyget fick flera varningar från land om att det höll på att gå illa, men hörsammade ingen.

– De passerar en boj som heter M4 mellan Helsingborg och Helsingør. Där ska de gira babord, men i stället fortsätter de rakt fram, berättar Marco Svantesson, chef på Sound VTS som reglerar sjötrafiken, för tidningen.

Kustbevakningen besöker under natten fartyget för att ta reda på vad som hänt. Under tiden står det kvar på grundet.

– Vi jobbar för fullt och målet är att få bort fartyget så fort som möjligt. Hur och när det kommer att kunna ske vet jag inte då bland annat bärgningsbolag, försäkringsbolag och ägare är inblandade, säger Mats Larsson på Kustbevakningen till HD.

Enligt Kustbevakningen hade befälhavaren somnat. Han misstänks nu för sjöfylleri och vårdslöshet i sjötrafik, uppger SVT.

Räddningspersonal håller koll på eventuella läckage från skeppet, men några sådana har inte märkts än så länge.

Baltic Carrier var på väg från Ryssland till Lidköping. Fartyget har enligt Kustbevakningen enbart rysk besättning. Totalt sju personer fanns ombord när man gick på grund. Det finns inga uppgifter om personskador.

Fartyget står på grund nära land mellan Laröd och Hittarp norr om Helsingborg.