Branschorganisation: ”Betala inte tillbaka för inställda resor”

”Staten måste ta ansvar”

Publicerad 2020-03-15

Researrangörer i Sverige uppmanas att tills vidare inte återbetala pengar till kunder vars resor ställs in eller bokas av.

Branschorganisationen SRF anser att staten istället ska gå in och ta kostnader.

– Uppåt 100 000 personer riskerar att varslas närmaste tiden, varnar reseexperten Lottie Knutson.

Kunder som köper paketresor har rätt att avboka och att få pengarna tillbaka om resan ändras på ett väsentligt sätt.

Men paketreselagen, som reglerar detta, gäller inte nu, anser Svenska resebyrå- och arrangörsföreningen, SRF, som företräder merparten av landets företag i branschen.

SRF hänvisar till att det nu råder extraordinära förhållanden på grund av corona-pandemin.

”Det är inte rimligt att arrangörer ska ta hela det ekonomiska ansvaret för att regeringar och myndigheter vidtar drastiska åtgärder runt om i världen”, säger SRF på sin hemsida.

”Betala inte tillbaka”

Därför har SRF uppmanat sina medlemmar att tills vidare inte återbetala pengar till resenärer vars resor ställs in eller avbokas.

Branschorganisationen anser att det stora ansvaret nu ligger på staten

”I den mån svenska medborgare blir strandsatta på resmål på grund av att ett land har stängt gränserna eller flygbolag har ställt in alla flygningar, måste enligt vår uppfattning UD ta ansvar för att svenska medborgare får hjälp att komma hem”, skriver SRF på sin hemsida.

”Risk för kollaps”

Didrik von Seth, generalsekreterare för SRF, säger till Aftonbladet att ett problem är att flygbolag indikerat att man inte inte betalar tillbaka när flygen är inställda.

– Då påverkar det naturligtvis oss extremt negativt, vi får inte återbetalt från leverantörerna.

Didrik von Seth berättar om ett medlemsföretag som gångna veckan betalat tillbaka fem gånger förra årets årsvinst, pengar som man inte fått ersättning för från leverantörer.

Vad betyder det här läget för den enskilde resenären?

– Det beror på vilken situation du är i. Är du strandsatt i Argentina som stängt sina gränser är det en situation att hantera, där har vi en dialog med UD och frågar vad UD gör.

– Det finns en grupp i Jordanien och där har det tagits beslut om att alla utlänningar ska ut inom två dagar - men det går inga flyg därifrån. Det har vi också en dialog med UD om.

Den som har inbokade resor som har ställts in kommer inte att kunna få återbetalning inom 14 dagar, som är det normala.

– Utan här måste vi dels söka återbetalning från flygbolagen, säkra det och få tid att hantera det. Vi ber också att staten måste stötta branschen på något sätt, och den dialogen har vi med nationella samordnaren i morgon måndag.

Lottie Knutson.

”100 000 jobb i fara”

Om staten inte hjälper till ser Didrik von Seth bara ett enda scenario för branschen: Kollaps. Och det är bråttom. Regeringen behöver lämna besked kommande vecka, säger han.

Reseexperten Lottie Knutson har genom sitt nätverk fått rapporter om att läget är extremt ansträngt inom besöks-, turism- och transportnäringen.

– Jag tror att vi kommer att få se varsel av uppemot 100 000 personer den närmaste tiden, säger hon.

När en krog eller ett bussbolag till exempel, inte får in pengar i systemet finns inget att betala löner med.

– De har ganska lite likviditet, pengar i kassan, Lottie Knutson. De har inte så stora krigskassor.

Ofta har anställda en uppsägningstid med lön på tre till sex månader. De flesta restauranger, väldigt många hotell, har samtidigt kostsamma hyresavtal, varför risken är stor för konkurs.

– Så jag tror att det här får oerhörda konsekvenser för besöknäringen, inklusive transport och turism. Om inte regeringen blixtsnabbt tittar på möjligheterna att permittera utan lön. Då kanske jobben går att rädda på sikt.

PODD Coronaviruset är en pandemi – vad händer nu?

I dagens avsnitt pratar vi om hur coronaviruset blivit en pandemi och hur länge det kan pågå. Gäst är Björn Olsen, professor i infektionssjukdomar.

 
Lyssna:  iPhone  Acast  Spotify
 
Eller ⬇️ Klicka på PLAY-knappen