Greenpeace: 100 000 spökflyg i Europa

Uppdaterad 2022-01-28 | Publicerad 2022-01-27

Planen flyger tomma – under brinnande klimatkris.

Över 100 000 spökflyg väntas flyga över Europa i vinter, enligt Greenpeace.

– Absurt och motbjudande, skriver miljöorganisationen.

Jorden befinner sig i en klimatkris – och utsläppen av växthusgaser måste snabbt minska om Parisavtalets 1,5-gradersmål ska vara möjligt att nå.

EU:s uppdaterade klimatplan innebär att unionens medlemsländer ska sänka utsläppen med 55 procent fram till 2030 och att unionen ska vara klimatneutral senast 2050.

Men att EU:s omfattande regelverk inte alltid går i takt märks i luften.

Om flygbolagen ställer in flygningar riskerar bolagen att förlora sina attraktiva start- och landningstider på Europas storflygplatser, enligt unionens regler för slottider.

Något som gör att man ofta väljer att hellre flyga utan passagerare.

Enligt en analys av miljöorganisationen Greenpeace väntas 100 000 så kallade spökflyg lyfta i Europa i vinter. Något som genererar 2,1 miljoner ton utsläpp av växthusgaser – eller lika mycket utsläpp som från 1,4 miljoner dieselbilar under ett helt år.

”Extremt hyckleri”

”Absurt och motbjudande. De här onödiga flighterna måste upphöra nu”, skriver Greenpeace på Twitter.

Miljöorganisationen riktar hård kritrik mot EU-reglerna.

– EU-kommissionens krav på att flygbolag ska flyga tomma plan för att uppfylla en godtycklig kvot leder inte bara till föroreningar, utan utgör också extremt hyckleri med tanke på unionens klimatretorik, säger organisationens talesperson Herwig Schuster till The Guardian.

Att sätta stopp för spökflygen borde vara en ”låghängande frukt” i kampen mot klimatförändringarna vid sidan av förbud mot korta flygresor där tåg utgör ett rimligt alternativ, enligt talespersonen.

Greta Thunbergs svar

Lufthansas vd Carsten Spohr har uppgett att bolaget kan komma att behöva flyga 18 000 onödiga flygningar i år för att få behålla sina tider och vädjar till EU om undantag från reglerna, uppger tidningen Frankfurter Allgemeine.

– Detta skadar klimatet och är precis motsatsen till vad EU-kommissionen vill uppnå med sitt "Fit for 55"-program (reds.anm EU:s paket för utsläppsminskningar till 2030), säger Spohr till tidningen.

Så här kan en kabin se ut under en flygning i vinter.

Före jul gick flygbolaget Brussels Airlines ut och varnade för onödiga flygningar på grund av regelverket. Något som fick klimataktivisten Greta Thunberg att reagera sarkastiskt på Twitter:

”EU befinner sig verkligen i ett klimatkrisläge”, skrev hon.

SAS vill ha förändringar

Även lågprisbolaget Ryanair har svarat med ironi – och krävt att Lufthansa rear ut biljetterna i stället för att låta planen gå tomma.

Det skandinaviska flygbolaget SAS, som delägs av svenska staten, säger sig inte genomföra spökflygningar men vill ändå ha förändringar i EU-reglerna.

– Vi ser ett behov av en större flexibilitet. Vi har dock inte tvingats till tomma flygningar under pandemin och räknar med att klara oss även framöver, säger bolagets presschef Freja Annamatz.