Polisens kommunikationschef avgår: Överens om att vi inte är överens

Uppdaterad 2016-10-07 | Publicerad 2016-10-06

Unni Jerndal, tidigare kommuniktaionsdirektör på Polismyndigheten

Unni Jerndal, chef för polisens kommunikationsavdelning, lämnar sitt uppdrag.

Enligt uppgift till Aftonbladet har beslutet fattats med kort varsel – att Unni Jerndal avgår på dagen.

– Vi är överens om att vi inte är överens om hur funktionen ska arbeta, säger Jerndal i ett pressmeddelande.

I ett pressmeddelande som polisen släppte vid 14.30 meddelas att Unni Jerndal, chef för polisens kommunikationsavdelning lämnar sitt jobb. Jerndals förordnande går egentligen ut först 2018.

– Jag har idag slutfört samtal med rikspolischefen om funktionen som kommunikationsdirektör för myndigheten. Vi är överens om att vi inte är överens om hur funktionen ska arbeta. Därför väljer jag att lämna uppdraget, säger Unni Jerndal i pressmeddelandet.

Enligt uppgift till Aftonbladet fick Jerndals kollegor kännedom om avgången först när pressmeddelandet publicerades på på polisens hemsida och att avgången ska ha kommit mycket hastigt.

Rikspolischef Dan Eliasson uppger att Unni Jerndal ”gjort stora insatser i att leda och bygga upp kommunikationsavdelning”.

– Jag vill tacka Unni Jerndal för hennes professionella och värdefulla insats  i arbetet med att skapa den första nationella kommunikationsverksamheten för polisen, säger Eliasson i pressmeddelandet.

Intern kritik

Unni Jerndal mötte i början av året en kritikstorm för sitt sätt att sköta polisen omfattande kommunikationsavdelning. I flera artiklar berättade Aftonbladet om det interna missnöjet och tveksamma upphandlingar av externa kommunikationstjänster.

Bland annat kunde Aftonbladet berätta att polisen köpte pr-tjänster för 25 miljoner av pr-byrån Prime, som vann upphandlingen.

Det visade sig att att polisens kommunikationsdirektör Unni Jerndal och Primes vd Markus Gustafsson hade mejlkontakt långt innan upphandlingen ens påbörjats. Upphandlingen som Prime vann kritiserades i pr-branschen. Det påstods bland annat att anbudsförfrågan var utformad för att passa Prime.

Aftonbladet kunde sedan avslöja att Unni Jerndals mejlande med Markus Gustafsson inleddes redan en månad innan upphandlingen påbörjades.

I mejlen fanns bland annat rubriken ”Strategi och plan förändringskommunikation”, en rubrik som återkommer i polisens anbudsförfrågan. Där var de två största posterna just ”Strategisk rådgivning” och ”Förändringskommunikation”.

Mejl ledde till JO-anmälan

Aftonbladet kunde också i mellandagarna avslöja avslöja hur en tidigare polischef utretts för barnpornografibrott. I stället för att fullfölja utredningen och genomföra en husrannsakan hos den misstänkte lades utredningen ner.

Polischefen uppmanades att säga upp sig.

Avslöjandet gjordes med hjälp från källor med insyn på polisen som utnyttjade sin lagstadgade meddarfrihet.

Bara dagar efter Aftonbladets publicering skickade Unni Jerndal mejl till ett antal personer inom myndigheten med formuleringar som Nils Funcke, en av Sveriges ledande experter på offentlighetsprincipen och meddelarfrihet, ansåg kunde skrämma poliser till tystnad.

Även Justitieombudsmannen, JO, beslutade att utreda det inträffade:

– Vi vill ha polismyndighetens redogörelse för vad som hänt i ärendet och om det är korrekt handlagt. Efter det ska JO ge sin bedömning av det som har hänt. I anmälan anges att man tycker att mejlet har skrämt polisanställda till tystnad, sa Lina Forzelius, byråchef på JO, till Aftonbladet i februari.

Birgitta Dunér, kanslichef på kommunikationsavdelningen, är tillförordnad kommunikationsdirektör under rekryteringen ny kommunikationsdirektör som nu ska inledas.

Följ ämnen i artikeln