SD-politiker sågade Telias reklamfilm – ombads byta operatör

Publicerad 2019-05-14

I Telias senaste reklam ville de bredda synen på sin roll i samhället. Men att Sverige är ”till för alla” gick inte hem hos Christina Milton, SD-representant i kommunstyrelsen i Hjo, som hotade med att byta operatör.

– I det här fallet så valde vår medarbetare att rakryggat säga: Det är helt fritt att göra det om man känner så, säger Roija Rafii, pressansvarig på Telia.

Nyligen släppte Telia det nya reklamkonceptet "Folknätet" som ska visa vad mobiloperatören gör i dag och vad de vill åstadkomma framåt.

I lanseringsfilmen visar Telia alla de historiska stadier mobiloperatören varit med, till en uppdaterad version av Alice Tegnérs folkvisa ”Tula hem och tula vall” som framförs av Sarah Klang och Titiyo. De sjunger frasen ”till för oss alla”.

Det här gick inte hem hos Christina Milton, SD-representant i kommunstyrelsen i Hjo, som gjorde ett inlägg på Telia Sveriges Facebooksida.

Funderar på att byta telefonbolag för jag hatar verkligen denna reklam! Sverige är till för svenskarna precis som alla länder har sina egna medborgare, och sk folkvisan är hemsk och deprimerande!” skrev hon.

Telia: Välkommen att byta bolag

Svaret hon fick av Telias medarbetare har hyllats på sociala medier.

Personen har svarat: ”Vet du, om du resonerar och uttrycker dig på det här sättet är du välkommen att byta bolag. Din kommentar hör inte hemma i vårt forum, och vi ser gärna att du behåller liknande kommentarer för dig själv”.

Enligt Roija Rafii, pressansvarig på Telia, är det inte unikt att de säger ifrån om något inte överensstämmer med deras värderingar eller inte passar i deras forum.

– Vi och Välkommen till Folknätet står för mångfald, integrering och ett demokratiskt klimat – inte minst online. Det är något vi förespråkar och omfamnar, vilket även inkluderas i vår kommunikation, säger hon och fortsätter:

– I det här fallet så valde vår medarbetare att rakryggat säga: Det är helt fritt att göra det om man känner så.

SD-politikern: Inte rasism

Milton har nu raderat sitt inlägg på grund av att hon ska ha fått meddelanden från människor som kallat henne för rasist, vilket hon menar är ett missförstånd.

Det hon reagerar på i reklamen är att den återkommande frasen ”till för oss alla” då hon tolkar det som att visan vänder sig till hela världen.

– De sjunger ju i princip att alla i hela världen kan vara i Sverige och så är det ju inte. Jag tycker att de ska sjunga till oss svenskar, säger Milton.

Enligt henne räknas de som har medborgarskap i Sverige som svenskar och hon menar att kopplingen till rasism är felaktig.

– Det är inte vad jag skrivit överhuvudtaget, bara att visan borde syfta på vårt svenska folk och inte hela världen. Jag har inte pekat ut någon folkgrupp utan bara sagt att Sverige är svenskarnas, vilket är de med svenskt medborgarskap. Sedan när blev begreppet svenskar ett rasistiskt uttalande? säger Milton.

Milton uppger att hon kommer att byta mobiloperatör.