Kalle Jungkvist: De roligaste åren i min karriär

Publicerad 2012-08-24

18 års storsatsning på nätjournalistik har lönat sig.

Priserna har haglat över aftonbladet.se – ända ­sedan starten.

– Det är nog så enkelt att vi har legat i framkant av utvecklingen, säger Kalle Jungkvist, chef­redaktör för aftonbladet.se under tio år.

Stora journalistpriset, Stora Internetpriset, Årets dagstidning... Det är vid det här laget en ganska välfylld prishylla på redaktionen.

– Kombinationen av erfarna kvällstidningsjournalister och en ny generation journalister, med en delvis annan bakgrund, har varit avgörande för framgången, säger Kalle Jungkvist.

– Det har gjort att vi tagit en delvis annan position än den traditionella kvälls­tidningen, lite bredare och allsidigare. Det har varit väldigt framgångsrikt.

Chefredaktör i tio år

Som chefredaktör och ansvarig utgivare för aftonbladet.se 1999-2009 tog han emot många av priserna.

När luften gick ur IT-bubblan i början av 2000-­talet försvann plötsligt alla de annonsintäkter som tidigare finansierat nyhetssajterna.

Hittade nya intäkter

I det skedet satsade ­Aftonbladet stort på att hitta nya intäkter i form av ­betald journalistik, olika betalda tjänster och små­annonser. Och det var de nya intäkterna som skapade möjligheterna för en framgångsrik journalistik, säger han.

När han började hade ­sajten 500 000 besökare per vecka.

När han slutade tio år ­senare var den siffran fem miljoner.

– Det var de roligaste åren i min karriär. Att ­både kunna få vara med och skriva historia, live, just när det sker. Men också att få vara med om ett historiskt skede – där vi har stått mitt i centrum för händelserna. Det har varit fantastiskt.

Följ ämnen i artikeln