Expert: Ryssland kan ligga bakom

Henrik Samuelsson/TT

Publicerad 2021-05-24

Var det Aleksandr Lukasjenkos idé att stoppa Ryanair-planet, eller lyssnade han på Ryssland? Bild från i april.

Belarus ingripande mot Ryanair-planet i helgen är en unik händelse, i alla fall de senaste decennierna. Mycket tyder på att Ryssland är inblandat, säger Jakob Hedenskog på FOI.

– Jag har aldrig stött på något liknande, att en president i ett land tvingar ner ett flygplan på detta sättet, säger Hedenskog, forskningsledare vid Totalförsvarets forskningsinstitut (FOI), till TT.

Martin Kragh, biträdande chef för Centrum för Östeuropastudier vid Utrikespolitiska institutet (UI), säger att händelsen för tankarna till politiskt motiverade flygkapningar på 1970-talet. Men att ordern denna gång verkar ha kommit från ett statsöverhuvud, president Aleksandr Lukasjenko, gör det ändå speciellt.

– Det saknar motstycke under de senaste årtiondena i alla fall.

Slutsatsen är att Belarus var ute efter regimkritikern Roman Protasevitj, och eventuellt flera likasinnade, som sedan också blev kvar i Minsk när planet släpptes i väg.

Mäktige grannen

Hedenskog kallar tillvägagångssättet "en form av flygkapning". Kragh säger att Lukasjenko måste ha varit mycket medveten om att omvärlden skulle reagera starkt, men att det inte spelar någon roll för honom.

– Det är en markering mot väst, säger han, och noterar att Ryssland inte kommit med någon skarp kritik mot händelsen.

Hedenskog menar att aktionen var så välplanerad att Lukasjenko till och med kan ha fått hjälp av sin mäktige granne.

– Tillvägagångssättet tyder på att initiativet i själva verket kan komma från Ryssland, som kan bli den ende vinnaren på detta, enligt Hedenskog.

– Ur ryskt synsätt är det ju en fördel att Belarus har en konflikt med EU och västmakterna. Att Belarus blir mer och mer isolerat och utsätts för hårdare sanktioner gör ju att landet tvingas krypa in närmare den ryska famnen så att säga.

Mycket på spel

Det gör europeiska ledares ställningstagande knepigt.

– För EU:s del är det en avvägning att införa sanktioner men samtidigt inte klippa alla band, säger Hedenskog.

Samtidigt blir det enligt Kragh svårt för västvärlden att låta detta passera.

– Vad har man då skapat för prejudikat för framtiden? Kommer piloter, nästa gång det kommer ett bombhot, att ignorera det? Kommer stater att tycka att de kan plocka ner flygplan lite som de känner? säger han.

– Det är stora värden som står på spel för den internationella ordningen.

Följ ämnen i artikeln