Motorns ljud kan ge svar på orsaken till kraschen

Publicerad 2021-07-10

Arbetet med att fastställa orsaken till flygkraschen fortsätter.

Haverikommissionen säger att man säkrat fynd och tittar på mycket material – bland annat en film där kraschen hörs. 

– Om motorns varvtal är annat än normalt kan det säga oss någonting, säger Peter Swaffer avdelningschef på Statens haverikommission.

Ett intensivt utredningsarbete pågår efter flygplanskraschen i Örebro på torsdagskvällen. Nio personer dog, åtta fallskärmshoppare samt en pilot. 

Alla fallskärmshoppare tillhörde Örebro fallskärmsklubb och piloten tillhörde en annan klubb. Anhöriga är underrättade. 

Peter Swaffer har tagit del av material som är av intresse för utredningen.

”Tagit del av film”

Peter Swaffer är avdelningschef på Statens haverikommission, som nu utreder vad som hänt.

Utredningen arbetar just nu brett med faktainsamling och med att höra vittnen.

En film har fångat haverikomissionens intresse.

– Den visar inte händelseförloppet, men man hör flygplanet till viss del. Den är i vårt ljudlaboratorium nu för analys, säger Peter Swaffer. 

– Det är ett sätt att ta reda på varvtalet på motorn och hur det normalt ska se ut. Om inspelningen påvisar ett annat varvtal än det som är normalt under utflygningsfasen så kanske det är av intresse och säger oss någonting.

Poliser undersöker flygplansvraket i närheten av Örebro flygplats.

Söker efter minneskort

Förutom filmen är det kraschade planets minneskort högintressanta för haveriutredningen.

– Med hjälp av minnesenheterna går det att extrahera data som kan ge oss en tydligare bild av händelsen. Dock har det brunnit så de kan ha smält. De kan också ha slagits sönder vid nedslaget, säger Peter Swaffer.

Flygplanet ska ha haft två sådana enheter.

– Minnesenheten för navigationssystemet kan hjälpa oss att mer exakt fastställa färdvägen. Minnesenheten i motorutrymmet kan hjälpa oss med information om varv, tryck, eller temperatur kan ha avvikit från det normala.

Bärgar vraket

Planet hade startat och kommit ungefär hundra meter upp i luften när det störtade. En teori är att det av okänd anledning gjorde en kraftig vänstersväng precis före.

– Det började brinna efter att det hade slagit i marken, säger Peter Swaffer.

Förutom motorfel undersöker man även om väderförhållandena kan ha orsakat haveriet.

– Det är ingenting som går att utesluta. Men det var bra väder, så det finns ingenting som pekar på det.

Haveriplatsen vid Örebro flygplats är fortsatt avspärrad i väntan på att det utbrända flygplansvraket ska bärgas.

– Planen är att göra det på söndag eftermiddag. Just nu tror jag att det kommer bli så, säger Peter Swaffer.