Skapade egen spelapp som 82-åring

Uppdaterad 2022-03-18 | Publicerad 2022-03-17

Hon ville bara vinna.

Därför skapade Wakamiya Masako en egen spelapp för äldre.

I dag har Wakamiya Masakos spelapp översatts till fem olika språk.

Hon gick i pension från sitt jobb på banken för 25 år sedan. Sedan dess har hon hjälpt sina jämnåriga med den nya tekniken och att använda mobiltelefoner. Hennes teori går ut på att de har svårt att lära, eftersom det inte finns spel och appar för deras åldersgrupp.

Hon insåg att en möjlig lösning vore att skapa en spelapp som uppmuntrade och lockade äldre att bli mer bekväma med sina smarta mobiler, skriver tidningen Christian Science Monitor.

Hon ville ta hjälp av en expert som kunde göra verklighet av hennes idéer, men Koizumi Katsushiro vid Tesseract föreslog att hon skulle skapa appen själv med hans hjälp.

– Det var väldigt svårt att organisera appens struktur, säger hon om utmaningen att lära sig koda.

 

2017, när hon var 82, släpptes Hinadan. Spelet ramas in av Hinamatsuri-festivalen, som firar flickornas dag. Japanska dockor måste flyttas som i ett pussel med kejsare, kejsarinna, hovdamer och hovmusikanter.
I dag är spelet släppt på fem olika språk.

– Jag är nöjd med lanseringen. Men jag tyckte inte att det var en sådan stor prestation, säger Wakamiya Masako, som är förvånad över det stora globala intresset, till tidningen.

Plötslig stod hon i centrum och talade för äldre som inte är bekväma med teknik.

 

2018 talade hon på en konferens i FN på temat ”Varför är digitala färdigheter kritiska för äldre?”. Hon har också publicerat flera böcker om åldrande och teknologi i Japan, bland annat ”Livet blir mer och mer intressant efter 60”.

Nästan var tredje, 29 procent, av den japanska befolkningen är över 65 år. 2065 har siffran stigit till 38 procent, enligt beräkningar från National institute of poupulation and social security research i Tokyo.
I Sverige är drygt 20 procent av befolkningen över 65 år, enligt statistik från 2020.

Följ ämnen i artikeln