Nu lanseras Facebooks dejtingtjänst i Sverige

Av: Hanna Lindqvist

Publicerad:
Uppdaterad:

Nu kommer tjänsten Facebook Dating till Sverige och resten av Europa.

Om man vill matchas med vänners vänner eller upptäcka en hemlig beundrare går det att aktivera funktionen på det sociala nätverket.

Men frågan är hur många som faktiskt använt tjänsten hittills.

Tjänsten liknar andra dejtingsidor till utseende, men användaren ”swipar” inte.
Foto: Facebook
Tjänsten liknar andra dejtingsidor till utseende, men användaren ”swipar” inte.

Tjänsten Facebook Dating lanserades redan år 2019 i bland annat USA och Kanada, och enligt företaget själva har 1,5 miljard matchningar gjorts i de 20 länder där den finns. Nu blir den tillgänglig även i Europa.

– Vi vill fokusera på meningsfulla relationer, inte spel. Vi hoppas att människor använder tjänsten med intentionen att lära känna varandra, säger produktchefen Kate Orseth.

Den kostnadsfria tjänsten liknar andra dejtingsidor. När personen tryckt på det lilla hjärtat – och fått ett hjärta tillbaka – är det bara att köra på. Facebook kommer inte att matcha vänner med varandra, endast vänners vänner om användaren tillåter det.

Endast personer som använder Facebook Dating kan se varandra och användaren måste ha fyllt 18 år.

Foto: Facebook
I funktionen ”Secret Crush” kan användaren välja ut max nio hemliga förälskelser på både Facebook och Instagram.

Få kontakt med din hemliga beundrare

Användarna kan inte göra egna sökningar, och matchas ihop baserat på intressen, grupper och position. När pandemin slog till och människor blev isolerade utökade Facebook så paren kan prata genom videosamtal.

– Vi märkte att människor hade en fortsatt vilja att dejta. Behovet fanns kvar, därför utökade vi tjänsten med video, säger Orseth

Om användaren är hemligt kär i någon, går det även att markera denne som en ”hemlig förälskelse” – och om personen också klickar i sin beundrare avslöjas de inför varandra.

– Vi vill att tjänsten ska likna hur människor träffas i verkliga livet, man ska inte behöva swipa i oändlighet för att träffa någon, säger produktchefen Kate Orseth.

Foto: Facebook
I tjänsten kan användaren välja att dela med sig av händelser på Instagram och Facebook.

Oklart hur mycket tjänsten används

Om det här blir det nya Tinder återstår att se. Men det är oklart hur många det är som faktiskt använder Facebooks dejtingtjänst, enligt Fortune.

– Vi har ingen specifik data som vi kan dela med oss av, men det går bra, sa Mark Zuckerberg i ett tidigare uttalande.

Publicerad:

LÄS VIDARE