Bekräftat: Förare hade varnat om olycksbussen – två dagar tidigare

Publicerad 2017-04-06

Två dagar före bussolyckan i Sveg hade företaget varnats om olycksbussen.

En annan förare hade under fredagen meddelat synpunkter och lämnat bussen till kontroll, uppger företaget Bergkvarabuss i ett pressmeddelande.

”Han upplevde en osäkerhet”, skriver företaget.

I måndags uppgav TV4 att en förare internt hade varnat bussbolaget om olycksbussen redan under fredagen, vilket Aftonbladet skrev om då.

Dagen innan bussen tog av mot Klövsjö ska busschauffören varnat att bussen krängde från sida till sida vid hastigheter mellan 70 och 80 kilometer i timmen.

Blev provkörd

I ett pressmeddelande bekräftar Bergkvarabuss uppgifterna.

”Fakta är att bussen var på serviceverkstaden i Varberg för översyn torsdagen den 30 mars. På fredagen förflyttades den tom till Skene av en förare som vid ankomst meddelade att han hade synpunkter på bussen”, skriver företagets vd Göran Mellström i pressmeddelandet.

Verkstadspersonal i Skene ska sedan ha gjort en kontroll och provkört bussen med ”en van förare”. Inga fel ska då ha konstaterats och bussen uppges ha uppträtt helt normalt.

”Vi finner det positivt att föraren handlade enligt företagets säkerhetspolicy och meddelade verkstaden, då han upplevde en osäkerhet”, skriver Bergkvarabuss.

Uppgifterna kring chaufförens varning ska ingå i polisutredningen.

Chauffören är skäligen misstänkt för vårdslöshet i trafik, vållande till annans död samt vållande till kroppsskada.

Fått hjullagrer bytt

Det har tidigare rapporterats att olycksbussen i Sveg underkänts två gånger i besiktningen. Det ska ha rört sig om samma problem två gånger, ett misstänkt fel med hjullagret på höger sida av framaxeln.

I pressmeddelandet uppger Bergkvarabuss att hjullagren byttes 11 november 2016 och att bussen därefter fått ett fackmannamässigt besiktningsgodkännande.

Kammaråklagare Karin Johnsson Ryd vill inte uttala sig om hon känner till varningen som kom två dagar innan olyckan. Hon vill heller inte kommentera hur bristerna i besiktningen påverkar utredningen.

– Jag vill inte gå in på detaljer. Vi bedriver en bred utredning. Vi gör en teknisk undersökning av bussen och vi kommer titta på den så klart. Mer än så vill jag inte säga. 

Chauffören ska förhöras så fort som möjligt

Finns det någon misstanke att det inte gått rätt till i besiktningen?

– Jag vill inte gå in på detaljer, jag har inget att kommentera om det. 

Busschauffören har inte tilldelats någon offentlig försvarare, men enligt bussbolaget har han fått ett juridiskt ombud.

Han har ännu inte förhörts av polis.

– Vi ska höra chauffören. Det är oklart när, men så fort som möjligt, säger Karin Johnsson Ryd.

ANNONS