Icas julkalender möttes av hat – efter detaljen

Uppdaterad 2017-11-29 | Publicerad 2017-11-22

Butikens årliga julkalender har fått mer uppmärksamhet än vanligt på grund av att en kvinna med hijab syns i illustrationen. Kalendern både hatas, och hyllas, på sociala medier.

Ica har sedan flera år tillbaka gjort julkalendrar som delats ut gratis till kunderna och i år är inget undantag. Årets julkalender har dock fått folk att rasa på grund av illustrationen, vilket Expressen skrivit om. På bilden ser man en grupp människor som sitter runt ett julbord fylld av mat. De personer som avnjuter maten består bland annat av ett barn med stjärngossestrut, ett barn med kippa och en kvinna med hijab – det är den sistnämnda personen som gör att flera vill bojkotta butiken.

Mats Liedholm, som är marknadsdirektör på Ica Sverige, kommenterar årets kalender och hatstormen som skapats. Varje år producerar de julkalendrar och väljer temat för dem. Sedan kan Icahandlarna beställa dessa och ge till sina kunder.

– Vår utgångspunkt i år har varit att julfirande rent generellt ser ut på väldigt många olika sätt i dag. Det är en väldigt stor högtid och vi har fokuserat på gemenskapen kring julen, och under temat gemenskap kring julen har vi valt att ha en inkluderande tonalitet. Vi tycker att det är viktig att alla som bor i Sverige känner att de får delta i de traditioner som finns här oavsett vilken bakgrund eller religion man har, säger han och fortsätter:

– Den här inkluderande delen är fullständigt självklar, för det är så vi speglar Sverige. Men det är såklart tråkigt att alla inte uppskattar den. Samtidigt har den fått väldigt mycket uppskattning.

Kommer hatstormen påverka utformningen av julkalendern i framtiden?

– Vi vill inte vara provocerande, det är inte därför vi gör det här utan vi tycker att det här är ett naturligt inslag i det svenska samhället. Sen så har vi ett nytt tema nästa år, då får vi se vad innehållet blir i kalendern den gången, säger Mats Liedholm.

Följ ämnen i artikeln