Skelett-Barbie delar Mexiko

TT-AFP

Publicerad 2020-10-28

Barbiedockan har genom tiderna kommit i olika munderingar. Arkivbild.

En ny docka rör upp känslor i Mexiko. Men är det en hommage till kulturen eller ett uttryck för exploatering?

Hon har varit prinsessa, president och astronaut – inför den mexikanska högtiden de dödas dag lanseras nu Barbie som ett skelett.

Medan den ikoniska dockans fans ser det som en hyllning till landets rika tradition, anser kritikerna att det rör sig om kulturell exploatering.

Den amerikanska leksakstillverkaren Mattel har lanserat en andra docka baserad på Catarina – ett skelett som representerar döden och som är en symbol för den mexikanska festivalen – skapad av serietecknaren José Guadalupe Posada.

Enligt Mattel hedrar dockan högtidens traditioner, symboler och ritualer.

Men i Mexiko ser vissa dockan, som kostar drygt 600 kronor, som ett exempel på hur stora varumärken försöker sko sig på landets kulturella arv.

– Den kulturella, ärftliga och symboliska betydelse som den här högtiden har för Mexiko blottas när företag exploaterar dess kommersiella möjligheter, säger sociologen Roberto Alvarez.

Dockans beundrare ser den i stället som en hommage.

– Det betyder att de uppmärksammar våra traditioner, säger Zoila Muntane, en 54-årig konstnär och docksamlare som har över 2 000 Barbiedockor.