Gina, 30, råkade ut för bedragare – nu vill hon varna andra

Publicerad 2016-02-21

Gina Lindflaten, 30, är mitt i flytten och behövde bli av med lite möbler.

Det blev början på en mycket jobbig försäljningsprocess.

– Jag blir så förbannad att de försöker lura ärliga människor, jag är glad att jag inte gick på det här, säger Gina.

30-åriga Gina Lindflaten är mitt upp i en flytt och kände sig tvungen att göra sig av med lite möbler. Hon la ut en annons på Blocket – två designade bänkar och ett bord för totalt 5 000 kronor. Gina fick ett svar nästan direkt, författat på engelska.

– Jag blev jätteglad och hoppades såklart att jag skulle bli av med mina möbler, säger hon.

3 000 kronor extra

Men efter att hon svarat på meddelandet började krånglet.

– Personen, som kallade sig för Sarah, skrev att hon inte kunde komma och titta men att hon ändå ville köpa allt. Hon skrev att hon kunde sätta in pengar via betaltjänsten Paypal och komma och hämta grejerna senare, berättar Gina.

I nästa mejl skrev köparen att hon satt in 8 000 kronor.

– Då började jag ana att det var något lurt. Hon skrev att hon satte in 3 000 kronor extra för att frakta möblerna några kilometer. Så mycket kostar det ju inte.

Meddelande från Ukraina

I nästa mejl fick Gina besked om att pengarna skulle vara insatta.

– Jag skulle få ett bekräftelsemejl från Paypal och hon skrev att mejlet sannolikt skulle hamna i skräppost-mappen i mejlprogrammet.

Mycket riktigt hade Gina fått ett mejl som såg ut att komma från betaltjänsten. I mejlet stod det att köparen betalat in 8 000 kronor.

– Det var från en man i Ukraina och från en mejladress som inte alls såg ut att komma från Paypal, säger Gina.

Skulle betala tillbaka

Gina loggade in på sitt eget Paypal-konto och där fanns det inga pengar.

– Jag skrev då att jag skulle sälja till någon annan i stället. Då fick jag ett mejl om att jag i såna fall fick betala tillbaka pengarna, det skulle ske via företaget Western union. Men jag slutade svara på mejlen sedan, säger Gina.

Hon har inte polisanmält händelsen men vill nu varna andra.

– Jag blir så förbannad att de försöker lura ärliga människor, jag är glad att jag inte gick på det här, säger hon.

Thomas Bäcker, kundsäkerhetschef på Blocket, är inte förvånad när han får höra om händelsen som Gina drabbats av.

– Betalningar kan alltid manipuleras. Ett tips är att själv undersöka de olika betaltjänstererna. Gå in på deras sida och kolla hur de fungerar, säger han.

Ett annat tips är att alltid kolla i adressfältet i webbläsaren, säger Thomas Bäcker.

– Oftast brukar det vara ett litet hänglås framför adressen.

Aftonbladet har sökt företrädare för betaltjänsten Paypal för en kommentar.

Följ ämnen i artikeln