Överviktiga får betala mer – rasar mot stora varuhuskedjan

Publicerad 2018-08-28

Två dollar extra om du har ”plus size”.

Varuhuskedjan Walmart höjer priserna på större storlekar, vilket får kunder i Kanada att rasa.

– Varför ska stora kvinnor betala en extra avgift för sina kläder, säger kunden Shannon Mozak till kanadensiska CBC.

Michaela duChêne fick en besk smak i munnen när hon skulle handla kläder på varuhuset Walmart i Sidney, skriver kanadensiska CBC.

Skylten ovanför plaggen var tydlig: stolekar över XL kostar två dollar extra – en prisskillnad motsvarande 20 procent.

– Det är bara inte rätt, säger Michaela duChêne till CBC.

Enligt varuhusets presstalesperson beror prisskillnaden, som ligger på mellan 10 och 30 procent, på att de större plaggen helt enkelt är dyrare att tillverka.

Billigare på herravdelningen

Det argumentet håller dock inte, menar Shannon Mozak, som skulle köpa en jacka från varuhuset. Storleken som passade henne kostade fem dollar mer än de mindre jackorna. Hon valde då att köpa jackan från herravdelningen, där storlek large passade perfekt och kostade lika mycket som de mindre damstorlekarna.

– De använder lika mycket tyg för att tillverka herrkläderna, men de tar inte mer betalt av dem för det. Varför ska stora kvinnor betala en extra avgift för sina kläder? frågar sig Shannon Mozak.

Samma plagg – högre pris.

Kan förlora kunder

En professor i modevetenskap som CBC pratat med menar att de extra kostnader som stora storlekar innebär är försumbar. Prisskillnaden riskerar enligt honom att innebära en förlust för företaget.

– Det har verkligen inte någon påtaglig effekt på de färdiga plaggen, eftersom man beställer material i så stora kvantiteter. Man skickar ut ett så pass negativt budskap till kvinnor med stora storlekar att man förlorar det kundunderlaget, säger professor Ben Barry vid Ryerson University till CBC.

Walmart uppger för CBC att de ska utreda möjligheter att sänka produktionskostnaderna och jämna ut priserna.

Följ ämnen i artikeln