Sanningen bakom trillingnötens försvinnande

Uppdaterad 2018-08-15 | Publicerad 2014-11-12

Det var ingen pr-kupp.

Och svenska folket har inte fått nya smaklökar.

Anledningarna till trillingnötens försvinnande från chokladasken är betydligt enklare än så.

I år fyller Marabous chokladask Aladdin 75 år, men jubileet kom i skymundan när godisföretaget berättade att den folkliga trillingnöten skulle bort ur asken.

– Det är tråkigt om folk blir ledsna. Men vi vet att oavsett vilken pralin vi rör så rör det upp känslor. Även jultraditioner förändras och det känns bra att välkomna nya medlemmar, sa marknadschefen Jonas Magnusson i slutet på september.

Och det verkar som att svenska folket satte chokladbiten i den kollektiva halsen när beskedet kom. För vissa var själva julfriden hotad och många frågade sig hur ett sådant huvudlöst beslut kunde komma till.

Nu vet vi.

Hade eget produktionsband

Misstankarna om att undandragandet av de trenne nötterna var en simpel pr-kupp dök upp som ett brev på posten. Många drog sig säkert till minnes chocken när den folkkäre artisten Tommy Nilsson bytte namn till Black. I själva verket var det ett innovativt sätt att uppmärksamma en ny lakritschoklad.

Men sanningen är alltså en helt annan.

Branschtidningen Dagens Media har grävt till det undre lagret i chokladasksbranschen och avslöjar nu den häpnadsväckande sanningen bakom det prilliga pralinstoppet:

Trillingnöten var alldeles för dyr.

– Det var av rent ekonomiska skäl som trillingnöten togs bort, säger en källa till Dagens Media.

I chokladfabriken krävdes ett alldeles eget produktionsband för att få fram den dyrbara men älskade nöten till förpackningen.

Men tro inte att de hivades ned med hjälp av en maskin som de andra askmedlemmarna.

Lades i för hand

I trillingnötens fall fanns människor som med varsamhet lade i den triangelformade godsaken – för hand, enligt Dagens Media.

Kort sagt blev processen lite för kostsam, uppger Dagens Media, och när hasselnötspriset ökade med 60 procent bara i år så nötte nötgodiset helt enkelt på tillverkarens kassakistor.

Marabous marknadschef har avböjt att kommentera saken Dagens Media.

Även Aftonbladet har sökt honom utan framgång.

Följ ämnen i artikeln