SAS stoppar reklam om att inget är skandinaviskt

Flygbolaget: Misstänker att kampanjen blivit kapad

Publicerad 2020-02-12

De svenska köttbullarna uppfanns inte i Sverige, och de danska rågbröden kommer från Turkiet.

Det påminde SAS om i en reklamfilm, som väckt ilska på sociala medier.

Nu har flygbolaget tagit bort videon.

”Det finns anledning att misstänka en attack”, skriver företaget i en kommentar.

Demokratin fick vi från Grekland, föräldraledigheten importerades från Schweiz och midsommarstången är ett tyskt påhitt.

Det är några av företeelserna som listas i en ny reklamfilm från flygbolaget SAS. Temat i videon är att det egentligen inte finns någonting som är skandinaviskt.

Den tesen har fått det nordiska blodet att koka hos en del människor på sociala medier.

En av dem som reagerat är Sverigedemokraternas partisekreterare Richard Jomshof.

”Vilken regelrätt djävla nonsens och självhat”, skriver han på Facebook.

Kampanjen kan ha kidnappats

Filmen hade premiär på tisdagen. Efter mindre än ett dygn valde SAS att plocka bort den från såväl Youtube som Facebook.

I en kommentar skriver bolaget:

”När vi tittar på mönstret och antalet reaktioner på vår film finns det anledning att misstänka en attack och att vår kampanj har blivit kidnappad. Vi vill inte riskera att bli en plattform för någon annans värderingar, som vi inte står för. Därför har vi för tillfället tagit ner filmerna från våra kanaler och diskuterar nu nästa steg.”

SAS uppger också att företaget står bakom budskapet i filmen.

”Vi på SAS är stolta över vårt skandinaviska ursprung och de värderingar som präglar våra öppna, jämställda och demokratiska samhällen.”

”Det som rör samhället framåt”

När kampanjen lanserades sa varumärkeschefen Martin Adonis att flygbolaget vill lyfta vikten av öppenhet och mångfald.

– När de åker utomlands vill de flesta resenärer få med sig inspiration. De vill ta med sig något hem, oavsett om det är minnen eller kunskap. Det är det som rör samhället framåt. Om vi inte hade varit så nyfikna på vår omvärld hade Skandinavien inte sett ut som det gör, sa han i en kommentar.

SAS drar tillbaka sin nya reklamfilm efter kritiken.