Prins Harry och Meghan: ”Följ Greta på Instagram”

Publicerad 2019-07-01

Prins Harry och Meghan kampanjar för klimatet.

Hertigparet vädjar till sina 8,8 miljoner Instagramfans – att följa Greta Thunberg.

”Varje val och handling kan göra skillnad för planeten”, skriver Harry i ett uttalande.

Prins Harry och Meghan Markle ägnar juli månad åt att kampanja för miljön på sitt Instagramkonto. Över 8,8 miljoner personer följer hertigparet av Sussex på bilddelningstjänsten – där de uppmanar sina fans att följa de 15 konton de själva har i sitt flöde. Ett av dessa tillhör Greta Thunberg, 16.

De nyblivna föräldrarna har lagt upp ett kollage av nio bilder på djur, natur och klimataktivister. På en bild håller ett barn upp en skylt med citatet ”Du är aldrig för liten för att göra skillnad”, av Thunberg.

”Varje val kan göra skillnad”

”Miljöförstöring har setts som ett en nödvändig biprodukt till ekonomisk tillväxt”, säger Harry i ett uttalande i bildtexten.

”Först nu börjar vi märka och förstå den skada som vi gör. Med nästan 7,7 miljarder människor som lever på denna jord så kan varje val och varje handling göra skillnad”.

Men inlägget har inte bara fått ett positivt bifall. Efter att en rapport i förra veckan visade att det brittiska kungahusets fossila utsläpp dubblerats i fjol rasar många i kommentarerna.

Kritiseras för ”hyckleri”

”Vänta här, ni kan inte flyga privatplan i era privatliv och sedan lägga upp något sådant”, skriver en följare.

”Hyckleriet är förbluffande”, skriver en annan.

Harry och Meghan åkte under 2018 bland annat på en Australienturné där de även besökte Fiji, Tonga och Nya Zeeland. Det brittiska kungahusets koldioxidutsläpp under fjolårets resor beräknas därmed till 3 344 ton – en ökning med 98% jämfört med året innan.

Uppmanar: ”Följ Greta och DiCaprio”

Under prinsens uttalande uppmanar paret följarna att följa 15 konton ”för att lära er mer om hur ni kan göra stora förändringar och hjälpa till att rädda vår planet. Utöver Thunbergs konto inkluderar samlingen bland annat Världsnaturfonden, magasinet National Geographic och Leonardo DiCaprios miljöorganisation.