Företagarna i Uppsala: ”Vi är tillbaka i april”

Publicerad 2020-10-27

För en vecka sedan blev region Uppsala först i landet med att införa lokala allmänna råd för att minska spridningen av covid-19. 

Något som påverkat flera företagare i området.

– Vi är tillbaka i april, säger Michael Prising som driver delikatessbutikerna Feskarn i Uppsala.

”I början av veckan var det som om en våt filt låg över Uppsala. Det var någonting som gnagde och när själva beskedet kom på tisdagen så avbokades flera stora beställningar till helgen”, säger Michael Prising som driver Feskarn.

Ida Lundén, som driver det ideella nätverket Goaldiggers, tvingades ställa in tre event förra veckan. De var anpassade efter de nationella riktlinjerna, men definitivt inte de nya lokala restriktionerna som avråder personer från att gå på AW eller umgås utanför den närmsta kretsen. 

– När det nya beskedet kom vid 14 i tisdags så var det bara att boka av allting. Då kändes det tungt. Jag skulle ha haft ett event för runt tio personer den kvällen, tre timmar senare, och allting var ordnat in i minsta detalj, säger hon.

Tvingas tänka om

Nu håller hon andan inför nästa veckas besked om de lokala råden förlängs eller inte. 

– Jag kommer inte kunna göra någonting innan vi vet om de här restriktionerna förlängs.

Till skillnad från flera andra företagare gick Lundén inte helt över till digitala lösningar när pandemin slog till. Självklart kunde vissa moment ske digitalt, men de stora nätverksträffarna ställdes in under våren. Först efter sommaren så började mindre fysiska aktiviteter tas upp igen. Och nu när även mindre event måste ställas in så inser hon att hon kanske måste ändra sitt tänk framöver.

– Jag har alltid förberett och planerat så långt i förväg som jag kan, men jag kommer troligtvis behöva driva saker med kortare varsel och mindre initial planering för att få ihop det. Jag kan ha en plan, men kan inte ta tag i bitarna som är tidskrävande i ett tidigt skede eftersom det kanske inte blir av på grund av en ny våg eller nya restriktioner. 

I och med att hon driver nätverket ideellt har hennes organisation inte påverkats ekonomiskt av coronakrisen, till skillnad från till exempel Anna Eklunds klädföretag House of Lola. Förra året kom runt 80 procent av företagets intäkter från fysiska möten, vilket hon och hennes kollegor var tvungna att ändra på i år för att överleva.

– Det är klart att vi blev väldigt oroliga i mars april. Men sedan har det gått bra. Vi ser en nedgång i jämförelse med förra hösten. Men det kunde ha varit mycket värre tror vi, säger hon. 

Ida Lundén och Anna Eklund som driver nätverket Goaldiggers respektive House of Lola. 

För att minska fallet har de tagit del av de statliga stöden, men även förändrat deras verksamhet. Innan pandemin åkte säljarna oftast hem till kunderna med olika kläder, men nu får kunderna se när modeller testar dem online i stället.

– Vi har gjort en enorm digital resa från att vara hemma i folks vardagsrum till att man nu kan sitta vid sin telefon och som företagare kan jag se att det gått bra. Men det har varit oändligt hårt arbete och nu har jag tamejtusan ärmarna uppkavlade uppe i armhålan och jag vet inte hur många varv till som jag kan vrida dem. Man har givit ganska mycket, så vad mer kan man hitta på nu? Det är inte det att jag eller mina kollegor saknar kreativitet, men det tar otroligt mycket energi att vara i den processen hela tiden, säger hon.

Det håller Michael Prising, som driver delikatessbutikerna Feskarn, med om. 

– Det har varit väldigt mycket jobb, säger han. 

Coronaanpassade projekt heta igen

När pandemin slog till började han och hans kollegor med allt ifrån webbshop med hemleverans till avlastning vid kajen och mobila kösystem för att kunderna inte skulle behövde gå in eller stanna särskilt länge i de fysiska butikerna. Men sedan har allt fler vågat sig in igen och intresset för de nya tillvägagångssätten har dalat, fram tills nu. 

– Vi är tillbaka i april igen. Veckan innan beskedet hade jag 26 hemleveranser totalt och i dag är vi uppe i över 70, säger Prising, och fortsätter:

– Även det här med att lämna på lastkajen är tillbaka. Smack sa det bara, så hörde folk av sig på mejl och över telefon och ville inte komma in vilket så klart är bra även för vår del, för då minskar vi trängseln inomhus. 

En del hörde dock även av sig med avbeställningar, vilket inte är lika positivt för verksamheten. Men Prising är hyfsat optimistisk, säger han. 

– Jag tror inte att den här puckeln kommer att bli lika kraftig och hög som den var i våras. Jag har inte heller riktigt slappnat av affärsmässigt sedan sist, vilket jag tyvärr tror att rätt många gjort. De känner att de är tillbaka på ruta noll nu. Jag är kanske tillbaka på 40 av 100.

Ekonomisk påverkades hans företag inte heller negativt under den förra coronatoppen, utan lyckades anställa en ny person på heltid med hjälp av de statliga stöden.

Följ ämnen i artikeln