Aftonbladets nya klimatsatsning: Liverapport varje dag

Publicerad:
Uppdaterad:

NYHETER

Liverapportering varje dag – om klimatet.

Nu utökar Aftonbladet bevakningen av världens viktigaste fråga.

– Det förtjänar en daglig plats på Sveriges största nyhetssajt, säger redaktionschef Karin Schmidt.

Här hittar du nya klimatlivesidan.

Aftonbladet utökar sin klimatbevakning och startar en liverapporteringssida med fokus på klimatförändringarna.

Med början i dag, tisdag 16 februari, får ”klimat-liven” en daglig plats hos Sveriges största nyhetskälla, där läsare under 2021 kommer att få senaste nytt kring planetens viktigaste fråga.

Precis som med den hyllade ”coronaliven”, där man det senaste året fått nyheter och kunnat ställa frågor om pandemin, är tanken att klimatliven ska växa ut till en kunskapsbank där man kan få ta del av den senaste forskningen, studierna och nyhetsuppdateringarna om klimatförändringarna.

Svalbard, Nordenskiöldsglaciären.
Foto: JERKER IVARSSON
Svalbard, Nordenskiöldsglaciären.
Foto: JERKER IVARSSON
Florida är den delstat som drabbas värst av klimatpåverkan. Vattennivåerna stiger, erosion och orkaner kan göra delar av södra Florida obeboeligt inom 20-30 år. Vägarna i norra Miami Bach översvämmas vid King tide, det högsta tidvattnet.

Liverapporteringen är bara en del i en större klimatsatsning på Aftonbladet med reportage, nya tv-format och avslöjanden. I laget som ska jobba med satsningen ingår journalisterna Cecilia Vaccari, Fredrik Rundkvist, Agneta Elmegård, Robert Laul, Staffan Lindberg och Jonathan Jeppsson.

– Det händer nu så mycket inom klimatområdet att nyhetsläget motiverar en ökad bevakning. Utöver alla större klimatreportage vi gör, så blir en ständigt pågående klimat-live löftet till läsaren att varje dag under året kunna hitta något om klimatförändringarna på sajten, säger Karin Schmidt, redaktionschef på Aftonbladet.

Nyhetschef Jonathan Jeppsson ser redan ett stort engagemang för klimatet bland Aftonbladets läsare.

– Det fanns tidigare en spridd föreställning om att frågan var svår att få folk att intressera sig för. Men om det någon gång var så, är den tiden förbi. Det är journalistikens plikt att skildra frågan på ett sätt så att folk vill läsa, säger han.

Foto: ROBIN LORENTZ-ALLARD
”Att ha kunskap om vad som pågår är avgörande för att kunna fatta rätt beslut”, säger Jonathan Jeppsson, nyhetschef på Aftonbladet.

Hur kan man få fler intresserade av att läsa om klimatet?

– Genom journalistik som visar att klimatförändringen påverkar oss alla, på olika sätt. Och att vi alla är involverade i varandras liv. Att ha kunskap om vad som pågår och hur situationen ser ut, är avgörande för att kunna fatta rätt beslut.

Reportern Agneta Elmegård har jobbat på olika avdelningar på Aftonbladet i 20 år, med ett växande engagemang för klimatfrågan. Hon skriver om hållbarhet på Aftonbladets blogg Skönhetsredaktörerna – och utsågs 2019 av brittiska organisationen Diversified UK till en av Skandinaviens mest inflytelserika personer när det kommer till green beauty. Nu ser hon fram emot att vara del av en ny grön satsning på Aftonbladet.

– Det är spännande att vara med i något som Aftonbladet bestämmer sig för att satsa på. Med detta visar man att man tar klimatfrågan på allvar. Alla stora mediehus världen över har egna klimatredaktioner och det visar vilken tyngd de lägger på klimatfrågorna och rapporteringen, säger hon.

– Det finns en kunskapstörst i frågor som rör hållbarhet, klimat och cirkulär ekonomi. Klimatet är en av världens mest diskuterade ämne just nu och då ska Aftonbladet vara en plats man återvänder till för att läsa om det.

Den som klickar in på liverapporteringen kommer inte bara mötas av krissiffror och mörker. Agneta Elmegård tycker att det saknas optimism i dagens rapportering.

– Vi behöver peka på bra saker som händer också, så att inte allting blir nattsvart eller alarmistiskt, säger hon.

 

PODD Larmet om isarna

Aftonbladet Daily med Staffan Lindberg, klimatreporter på Aftonbladet.

Lyssna:  iPhone  Acast  Spotify
 
Eller ⬇️ Klicka på Lyssna-knappen

Publicerad:

LÄS VIDARE