”Fejknyheter var mer populära än riktiga i valrörelsen”

Publicerad 2016-11-17

Fejkade nyheter genererade större engagemang på Facebook än riktiga före det amerikanska presidentvalet.

Det har Buzzfeed kommit fram till i en genomgång av de populäraste valrelaterade artiklarna.

– Facebook borde bekämpa desinformation, inte förstärka den, säger Brendan Nyhan, amerikansk professor i statsvetenskap.

Mark Zuckerberg kallade först kritiken mot falska nyheter på Facebook för galen. 48 timmar senare är tongångarna annorlunda.

Facebook har fått hård kritik för att ha låtit fejkade nyheter och lögner ta över nätverket under den amerikanska valrörelsen. Nu har Buzzfeed kommit fram till att de populäraste fejknyheterna genererade ett större engagemang på Facebook än de populäraste äkta nyheterna från stora mediebolag som New York Times, Washington Post, Huffington Post och NBC News.

”Påven påstods stödja Trump”

Under de sista tre månaderna före valet genererade de 20 populäraste valrelaterade artiklarna från 19 stora, etablerade nyhetssajter totalt 7 367 000 delningar, reaktioner och kommentarer på Facebook.

Samtidigt genererade de 20 populäraste valrelaterade artiklarna från bluffsajter och extrempartiska bloggar 8 711 000 delningar, reaktioner och kommentarer på Facebook, skriver Buzzfeed.

Av de 20 artiklarna var alla utom tre tydligt Donald Trump-positiva eller Hillary Clinton-negativa. Två av de populäraste påstod att Clinton sålt vapen till terrorgruppen IS och att påven öppet gett sitt stöd till Trump.

”Tydliga bevis”

Buzzfeed har talat med Brendan Nyhan, professor i statsvetenskap på amerikanska Dartmouth College i Hanover, New Hampshire, som bland annat forskar om politisk desinformation och faktakoll.

– Jag är bekymrad över att Facebook gör så lite för att bekämpa fejkade nyheter. Även om det inte avgjorde valet finns det tydliga bevis för att falska artiklar har en otrolig räckvidd på nätverket. Facebook borde bekämpa desinformation, inte förstärka den, säger han.

För mer information om undersökningen: se detta dokument och Buzzfeeds artikel.