Pilotstrejken fortsätter i morgon – 25 500 drabbas

Publicerad 2016-06-13

Pilotstrejken fortsätter. Ytterligare 240 SAS-flighter ställs in på tisdag. 25 500 passagerare drabbas. Nu berättar också SPF att SAS tackat nej till erbjudanden om att charterfligheter skulle undantas strejken.

– Vi erbjöd SAS att lämna dispens vid två tillfällen mot att de gick med på något av våra krav, men de avböjde, säger Willhelm Tersmeden, vice ordförande för SPF:s SAS sektion.

Pilotstrejken fortsätter och ytterligare 240 SAS-flighter ställs in på tisdagen. Det skriver SAS i ett pressmeddelande. 25 500 passagerare beräknas påverkas.

Strejken började på fredagskvällen och har drabbat 10 000-tals resenärer. Även charterflighter drabbas, vilket är ovanligt då de brukar undantas från fackets stridsåtgärder.

– Vi har valt att ställa in de här flygen i morgon för att vi inte vet hur länge strejken fortsätter. Vi vill ge passagerare tid att hitta en alternativ väg, säger Fredrik Henriksson, presschef på SAS.

Ni har fått kritik för att era resenärer har haft svårt att få information och hjälp. Beror det här beslutet på det?

– Anledningen att vi dröjde så länge med att gå ut med information i går var att vi var övertygade om att vi skulle komma till en överenskommelse. I dag har vi gjort en annan avvägning.

Fredrik Henriksson framhåller att företaget fyllt alla sina platser i sina kundcenter med personal och satt in alla extraresurser de har att tillgå.

SAS sa nej till erbjudande om undantag för chartern

Kommunikationen från facket har också varit dålig, men nu ger Wilhelm Tersmeden, vice ordförande för SPF:s SAS sektion, sin bild av konflikten. Han säger att de har ett lågt löneläge i förhållande till jämförbara bolag i Europa. Hittils har SPF tackat nej till två av medlarens bud.

– Vi vill ha 3,5 procent löneförhöjning men medlaren ska gå på märket som är på 2,2 procent och det är för lite för oss. Sedan 2009 har vi tappat 20 procent mot märket. Våra pensioner har försämrats och våra nya avtal med SAS gör att vi aldrig vet säkert när vi är lediga. Det är en oregelmässighet som man inte kan leva med.

Varför strejkar ni just nu?

– Det var inte planerat att inträffa någon speciell tid, utan vi har förhandlat med arbetsgivaren i sju veckor och nu kom vi till en punkt då vi var tvungna att strejka.

Varför har inte charterresor fått dispens från strejken?

– Vi erbjöd SAS att lämna dispens vid två tillfällen mot att de gick med på något av våra krav, men de avböjde. Vi på SPF har dessutom begärt att andra internationella bolag sätter in extrakapacitet för att hjälpa SAS-resenärer, vilket är ovanligt.

Det finns uppgifter om att ett av era krav är att få flyga i plus-klass när ni inte arbetar. Stämmer det?

– Vi har begärt att få samma förmåner som andra anställda. Alla SAS anställda utom flygpersonal, undantaget flygkaptener, flyger plus-klass. Vi på SPF har tidigare motsatt oss att någon personal, inklusive chefer ska flyga plus-klass över huvud taget. Det är osmakligt och ett lågvattenmärke av Svenskt näringsliv att använda sig av det kravet för att få opinionen mot oss på det här sättet.

När kan vi förvänta oss att förhandlingarna kan återupptas?

– Vi kan återuppta dem när som helst. Vi står till SAS förfogande och är redo att diskutera 24 timmar om dygnet, säger Wilhelm Tersmeden.

SAS delar inte facket bild av konflikten

Karin Nyman, kommunikationsdirektör på SAS, delar inte Wilhelm Tersmedens bild av konflikten. Hon tycker att fackets beskrivning av kostnaderna för det som SPF kräver inte stämmer. Hon bekräftar att frågan om att undanta charerflighter från strejken varit uppe för diskussion, men att det var SAS som lyfte frågan och bad om dispens, något som möttes av vad företaget anser vara orimliga krav från SPF.

– Vi tycker att det är oetiskt att använda strandsatta resenärer att köpslå med.

Hon tycker inte heller att Wilhelm Tersmedens beskrivning av frågan om resepolicyn och om att få flyga i plus-klass stämmer.

– Det stämmer att vi har en resepolicy men SPF vill att det här ska vara en del av kollektivavtalet vilket är en annan sak. Men alla medarbetare har rätt att sitta i pluss-klass om det finns plats, annars får de åka i go-klass, även flygande personal.

Angående ovissheten som piloternas arbetsscheman kan innebära säger hon att SAS redan har gått med på SPFs krav.

– Våra kunder vill kunna flyga på helger och andra är lediga dagar, så oregelbundenheten ingår i yrket. Vi har två schemagrupper, den fasta gruppen, då har man ett fast schema. Och den variabla gruppen, då man får ett schema varje månad. Vi har velat göra den variabla gruppen större, men facket vill inte att gruppernas storlek ska ändras och det har vi gått med på. 

Karin Nyman säger också att SAS aldrig har lämnat förhandlingsbordet.

Följ ämnen i artikeln